Cytryna

Zobacz także:Zobacz także:

Cytryny są owocami drzewa cytrynowego, które osiąga do 10 metrów wysokości. Drzewo to kwitnie cały rok, zaś jego gałęzie pokryte są kolcami. Niezbyt duże owoce pokryte są żółtą skórką. Wedle botaniki, cytryny są jagodami.

Istnieje wiele odmian cytryn, jednak nie wpływają one na smak owocu. Spotyka się cytryny bez pestek, o różnej grubości skóry, o zróżnicowanym kształcie. Odmiany różnią się stopniem odporności na niskie temperatury.

Jakie ma właściwości?

Cytryny są bogate w witaminę C, która korzystnie wpływa na nasz organizm. Naturalna dawka witaminy C pomaga przy infekcjach oraz przeziębieniach. Działa również zapobiegawczo, gdyż wzmacnia odporność. Cytryna bogata jest w polifenole, które przeciwdziałają chorobom krążenia. Rutyna wzmacnia naczynia krwionośne, dzięki czemu nie są podatne na pękanie. Cytryna jest antyoksydantem, usuwa wolne rodniki, poprawia pamięć oraz samopoczucie.

Szklanka wody z sokiem z połowy cytryny oczyszcza organizm z toksyn. Mimo to, że cytryna jest kwaśna, działa zasadotwórczo. Taki roztwór wody i soku z cytryny korzystnie wpływa na żołądek. Picie wody z cytryną sprawdza się w wielu dietach, ponieważ hamuje łaknienie.

Prócz witaminy C cytryna zawiera witaminę A, potas oraz wapń. Jeśli ktoś nie przepada za mlekiem, powinien włączyć cytrusy do swej diety ze względu na zaskakującą ilość wapnia (w cytrynach 26 mg w 100 g owocu). Wapń przyczynia się do rozwoju układu kostnego. Wapń jest również istotny w rozwoju układu nerwowego u płodów, zatem cytrusy powinny spożywać kobiety w ciąży.

 

Wartości odżywcze w 100 g owocu:

• Wartość energetyczna – 29 kalc

• Białko – 0,7-1,1 g

• Węglowodany – 6,52-7,1 g

• Tłuszcz – 0,3-0,6 g



Powrót do Ryneczku

Bądź na
bieżąco
z nowościami
w Kuchni Lidla!

i zbieraj broszury z przepisami

Zamów newsletter!