Łosoś

Podczas pierwszej wizyty w Polsce księżna Kate i książę William w Pałacu Prezydenckim na przystawkę jedli ni mniej, ni więcej, tylko właśnie łososia. Był to łosoś wędzony. Ale ryba ta jest doskonała także smażona lub surowa. Zobaczmy!

Cechy charakterystyczne łososia

Łosoś jest okazałą rybą. Spośród innych ryb wyróżnia go jednak przede wszystkim dwuśrodowiskowość – łosoś żyje i żeruje w morzu, ale na tarło wypływa w górę rzek. Co ciekawe, podczas wędrówki ryba ta całkowicie zaprzestaje dostarczania swojemu organizmowi pożywienia. Ten proces wspomagany jest przez substancję, która zapewnia łososiom wytrzymałość, pozwala zwalczyć zmęczenie i dodaje sił w okresach, gdy płyną pod prąd. Z rozrodem tych ryb związana jest również zmiana wyglądu samców, których kolor ciała zmienia się na charakterystyczny czerwony.

Jakie właściwości odżywcze ma łosoś?

Ryba ta zawiera przede wszystkim:

  • pełnowartościowe białko (w 100 g ok. 20 g),
  • kwasy tłuszczowe, takie jak omega-3, które:

– działają przeciwzakrzepowo i przeciwnowotworowo,

– wpływają dobrze na ciśnienie krwi,

– obniżają poziom cholesterolu,

– wspomagają układ immunologiczny,

– zapobiegają stanom depresyjnym.

Wbrew pozorom, łososia poleca się osobom będącym na diecie odchudzającej, a to za sprawą wysokiej zawartości białka, które trawi się dłużej niż np. węglowodany, oraz zawartości dobrej jakości tłuszczu, którego spożycie zapewnia długotrwałe uczucie sytości.

Warto dodać, że łosoś jest również bogaty w witaminy z grupy B, co ma korzystny wpływ na metabolizm. Ponadto 100 g tej ryby zaspokaja niemal 90-procentowane dzienne zapotrzebowanie na witaminę D, a zawarty w niej selen wzmacnia naszą odporność i chroni krwinki czerwone.

Jak widać, jeść łososia warto, ale…

Jaki łosoś jest najzdrowszy?

Najwięcej wartości odżywczych ma tzw. łosoś dziki, zwany również pacyficznym,  który zawiera o wiele więcej kwasów omega-3. Łosoś pacyficzny stanowi zdecydowanie bogatsze źródło pełnowartościowego białka niż norweska odmiana tej ryby. Łososia pacyficznego kupisz w Lidlu!

Łosoś surowy, wędzony na ciepło, wędzony na zimno

Łosoś surowy – jak przyrządzić?

Świeże surowe mięso łososia możemy wykorzystać do zrobienia sushi. Ciekawym pomysłem jest także zapeklowanie łososia – np. w soli z cebulą i przyprawami. Po trzech dniach można delektować się całkiem wykwintnym, acz prostym daniem. Popularnym daniem przyrządzanym z łososia jest również carpaccio. Rybę kroimy wówczas na cieniutkie plasterki, skrapiamy sokiem z cytryny i dodajemy np. kapary.

Łosoś surowy – jak smażyć?

Łososia smażymy na bardzo rozgrzanej patelni, płatem ze skórą skierowanym do dołu. Po 3 minutach obracamy rybę na drugą stronę; w zależności od grubości filetu dalsze smażenie powinno trwać od 2 do 4 minut. Następnie rybę należy skropić sokiem z cytryny, a żeby była bardziej soczysta, warto przykryć  ją na 2 minuty pokrywką. Dobrym dodatkiem do tak serwowanego dania jest posiekana świeża natka pietruszki.

Przepisy na smażonego łososia:

Łosoś surowy – ile ma kalorii?

Kaloryczność ryby jest uzależniona od pory roku oraz od cyklu rozrodczego. Średnio jednak 100 g surowego łososia to 201 kalorii.

Łosoś surowy – ile może leżeć w lodówce?

Świeże ryby należy przechowywać w lodówce, w zamkniętych pojemnikach albo w folii spożywczej, najlepiej nie dłużej niż dwa dni. Powinny być wypatroszone, bez skrzeli i oczu. Można je skropić sokiem z cytryny lub oliwą.

Łosoś – jak mrozić?

Mrożenie łososia powinno się odbywać w −20˚C. Kawałki ryby pakujemy w woreczki do mrożenia. Większa ich liczba zapobiega wysychaniu ryby. Przechowywanie ryb wydłuża glazurowanie, czyli nałożenie na rybę cienkiej warstwy lodu. Dzięki temu nie traci ona elastyczności, utrzymuje swój kolor, a przede wszystkim pozostaje dłużej świeża.

Łosoś surowy – do sushi!

Łosoś jest bardzo popularny, jeśli chodzi o tradycyjną japońską potrawę, jaką jest sushi. To jedna z ryb, które dodaje się do maków czy nigiri. Pamiętaj, że ryba do sushi musi być świeża, gdyż je się ją na surowo!

Łosoś wędzony na zimno – co z niego zrobić, jak podawać?

Łosoś wędzony na zimno jest łatwo dostępny w sklepach. Cieszy to tym bardziej, że stanowi on idealną przekąskę i przystawkę, ale jest także często bohaterem dań głównych. Nadaje się do zdrowych kanapek i sałatek. Można go użyć do tart czy upiec w cieście francuskim. Jest także wspaniałym dodatkiem do makaronów, naleśników czy pizzy. Jako przystawka świetnie sprawdzą się roladki z łososia.

Przepisy na dania z łososiem wędzonym na zimno:

Łosoś wędzony na zimno – ile ma kalorii?

100 g łososia wędzonego na zimno to 160 kalorii.

Łosoś wędzony na ciepło – jak podawać?

Łosoś wędzony na ciepło jest świetnym składnikiem past rybnych. Dodasz go do sałatek i kanapek. Będzie idealną zdrową przekąską w ciągu dnia.

Łosoś wędzony na ciepło – ile ma kalorii?

100 g łososia wędzonego na ciepło zawiera 232 kalorie.

Przepisy na dania z łososiem wędzonym na ciepło:

Przeczytaj więcej

Przepisy

zobacz więcej przepisów

Newsletter

Bądź na bieżąco z nowościami
Kuchni Lidla!

Obserwuj nas

  • YouTube
  • Facebook
  • Pinterest
  • Instagram