Quinoa

Wśród cywilizacji Inków znana jako „matka zbóż”, choć do zbóż z botanicznego punktu widzenia wcale nie należy. Quinoa to według wierzeń rdzennej ludności Ameryki Południowej roślina dodająca nadprzyrodzonych sił. Nic więc dziwnego, że wraz z tłuszczem zwierzęcym tworzyła tzw. wojenne kulki spożywane przez żołnierzy podczas długich marszów.

Co to jest quinoa?

Quinoa, czyli komosa ryżowa, to roślina spokrewnione ze szpinakiem i boćwiną. I choć jej liście są również jadalne, to popularność zawdzięcza głównie owocom, zwanym ziarnami, które spożywa się w całości lub pod postacią mąki. Swym kształtem przypominają drobne orzeszki i mogą stanowić doskonałą alternatywę dla ryżu i kaszy.

Czy komosa ryżowa jest zdrowa?

Nasiona komosy zawierają dużą ilość pełnowartościowego białka składającego się z kompletu aminokwasów, dzięki czemu może ono z powodzeniem zastąpić białko pochodzenia zwierzęcego. Quinoa jako jedyne zboże jest też bogatym źródłem flawonoidów, co powoduje, że wykazuje właściwości antyoksydacyjne. Działa również przeciwmiażdżycowo, dobrze wpływając na układ sercowo-naczyniowy, a to za sprawą zawartych w jej nasionach nienasyconych kwasów tłuszczowych. Nie bez powodu komosę ryżową sklasyfikowano w grupie tzw. superfoods, tj. nieprzetworzonych produktów spożywczych posiadających bardzo pozytywny wpływ na nasz organizm.

Skąd pochodzi komosa ryżowa?

Komosa ryżowa to tradycyjne zboże uprawiane w górzystych rejonach Ameryki Południowej. Już od 5 tysięcy lat znana jest więc w Chile, Peru oraz Boliwii. Aktualnie, poza kontynentem południowoamerykańskim, quinoa uprawiana jest w USA, Indiach, Kanadzie oraz na Wyspach Brytyjskich.

Jak wygląda komosa ryżowa?

Komosa ryżowa, mimo iż nazywana jest często pseudozbożem, to w rzeczywistości nie przypomina typowego zboża. Jej łodyga jest gruba i prosta, osiągająca maksymalną wysokość do 1,5 m. Przybiera różne kolory, które na dodatek ulegają zmianie wraz z upływem czasu. Kolor czerwony jest charakterystyczny dla okazów dojrzałych. Liście komosy są trójkątne i gruboząbkowane, również różnią się kolorem, który zależy od odmiany rośliny. Drobne kwiaty komosy układają się w kształt wiechy lub grona i można je rozpoznać po różowej barwie.

Która komosa jest lepsza – komosa ryżowa biała czy czerwona?

Możemy kupić 3 rodzaje komosy ryżowej: białą, czerwoną i czarną. Każda z nich ma nieco inny smak, dlatego najlepiej spróbować wszystkich trzech odmian. Jeśli jednak mielibyśmy wybierać spośród nich, to weźmy pod uwagę fakt, że komosa biała ma trochę delikatniejszy i subtelniejszy smak od pozostałych, wyróżniający się orzechową nutą. Z kolei podczas gotowania pęcznieje łatwiej i mocniej niż np. komosa czerwona. Zarówno czarna, jak i czerwona quinoa po ugotowaniu są bardziej chrupiące, a w smaku zdecydowanie bardziej intensywne od białej odmiany komosy.

Czy quinoa zawiera gluten?

Quinoa należy do tzw. pseudozbóż, co oznacza, że jej nasiona, podobnie jak nasiona gryki i amarantusa, bogate są w skrobię, lecz nie są zbożem. W związku z tym komosa ryżowa nie zawiera glutenu, co z pewnością ucieszy osoby będące na diecie bezglutenowej lub cierpiące na celiakię.

Ile kalorii ma komosa ryżowa?

W 100 g ugotowanej komosy ryżowej znajduje się 120 kcal. Jak na godny zamiennik ryżu czy kasz, np. jęczmiennej, quinoa posiada porównywalną do nich wartość energetyczną. Nie odbiega zatem kalorycznością od tradycyjnych dodatków, które znamy w kuchni polskiej.

Czy komosa ryżowa tuczy?

Komosa pomimo swej umiarkowanej kaloryczności jest polecana osobom, którym zależy na utrzymaniu odpowiedniej masy ciała. Oczywiście, nie powinna przy tym stanowić jedynego i głównego składnika diety. Ze względu jednak na wysoką zawartość błonnika zmniejsza apetyt, zapewniając uczucie sytości na dłużej i przyspieszając metabolizm. Jednocześnie zawiera też dużo białka, dlatego komponując swój dzienny jadłospis, należy mieć ten fakt na uwadze.

Quinoa – jak gotować?

Ziarna quinoa pokryte są tzw. saponiną, czyli związkiem nadający im gorzkawy posmak. Z tego względu przed ugotowaniem komosy ryżowej zaleca się jej dokładne wypłukanie w wodzie, pozwala to  pozbyć się niechcianej goryczki. Jeśli dodatkowo chcielibyśmy wydobyć z niej orzechowy aromat, to po osuszeniu ziaren możemy przez chwilę prażyć nasiona na patelni. Tak przygotowaną komosę wsypujemy w proporcjach 1:2 (quinoa:woda) do osolonego wrzątku i gotujemy pod przykryciem na wolnym ogniu.

Quinoa – ile gotować?

Komosę ryżową gotujemy podobnie jak kaszę czy ryż, tj. od 15 do 20 minut. Po całkowitym wchłonięciu wody przez ziarenka pozostawiamy je jeszcze pod przykryciem na ok. 10 minut. W momencie gdy ziarna staną się przezroczyste i pojawią się białe, zakręcone kiełki, możemy uznać, że quinoa jest gotowa do spożycia.

Quinoa czerwona - jak gotować?

Nie ma różnicy w gotowaniu wszystkich trzech odmian komosy ryżowej. Zasady są zawsze takie same, tzn. przed gotowaniem płuczemy quinoa na sitku aż do uzyskania w miarę czystej wody, a następnie wkładamy jej ziarna do osolonego wrzątku. Gotujemy ok. 15-20 minut, aż staną się przezroczyste.

Quinoa biała – jak gotować?

Podobnie postępujemy z białą odmianą komosy ryżowej, pamiętając jedynie, że ziarna w tym kolorze pęcznieją podczas gotowania nieco bardziej od tych czerwonych czy czarnych. Komosę płuczemy w wodzie, wrzucamy ją do osolonego wrzątku i gotujemy ok. 15-20 minut. Gdy ziarna staną się przezroczyste i pojawią się białe sprężynki, czyli kiełki, możemy zakończyć gotowanie.

Do czego pasuje komosa ryżowa?

Komosę ryżową można zjeść z rana, jak również w porze obiadowej. Odpowiednio przygotowana stanie się alternatywą dla płatków owsianych i granoli na śniadanie czy też kaszy albo ryżu na obiad. Pasuje zatem zarówno do dań na słodko, jak i w wersji wytrawnej. Wystarczy dobrać odpowiednią kompozycję składników, aby cieszyć się jej niepodważalnymi walorami smakowymi i odżywczymi.

Z czym podawać quinoa?

Quinoa można podawać na wiele sposobów, np. z domową granolą i kokosową owsianką na dzień dobry. Z owocami sprawdzi się nawet jako sałatka, gdzie główną rolę odgrywać będą truskawki. Osobom, które nie przepadają za łączeniem produktów typu kasza czy ryż ze słodkimi dodatkami, polecamy komosę ryżową w towarzystwie kurczaka i wszelkich warzyw, w szczególności szpinaku.

Quinoa – jak przygotować?

Quinoa to wdzięczny produkt, który można przygotować do zjedzenia, bazując nawet na liściach tej rośliny. Stanowią one zresztą znakomitą alternatywę dla zielonych warzyw, takich jak np. szpinak. Można je więc równie dobrze podsmażyć na patelni z odrobiną masła i czosnku. Warunek jest jeden – muszą to być młode liście! Największe zastosowanie w kuchni mają jednak przede wszystkim nasiona, które, poza tradycyjną gotowaną formą, są przez niektórych zjadane również na surowo. Aby spożywać je w tej postaci, wystarczy moczyć nasiona od 8 do 12 godzin i po min. 24 godzinach kiełkowania zajadać się pożywną przekąską. Warto wiedzieć, że z ziaren komosy ryżowej produkuje się także mąkę, którą zresztą możemy przygotować samodzielnie, używając np. młynka do mielenia kawy.

Komosa ryżowa to ciągle mało znany przysmak w Polsce, który dopiero odkrywa przed nami swoje zalety. Warto sięgać po nią częściej ze względu na kryjące się w jej drobnych ziarenkach wartościowe składniki odżywcze i witaminy. Tylko wtedy przekonamy się, czym tak naprawdę jest quinoa.

Przeczytaj więcej

Newsletter

Bądź na bieżąco z nowościami
Kuchni Lidla!

Obserwuj nas

  • YouTube
  • Facebook
  • Pinterest
  • Instagram