zobacz film

Piramida Zdrowego Żywienia i Aktywności Fizycznej dla osób w wieku starszym w przejrzysty sposób pokazuje, jakie grupy produktów spożywczych i w jakich proporcjach należy codziennie spożywać. Im wyższe piętro piramidy, tym mniejsza ilość produktów z danej grupy powinna znaleźć się w dziennym menu. Ponadto piramida zawiera szereg zasad, których należy przestrzegać dla lepszego zdrowia i dłuższego życia:

  1. Spożywaj posiłki regularnie (5-6 posiłków spożywanych co 2-3 godziny). Pamiętaj o piciu płynów, co najmniej 2 l dziennie.
  2. Warzywa i owoce spożywaj jak najczęściej. Powinny stanowić co najmniej połowę tego, co jesz. Częściowo – 1-2 porcje – można je zastąpić sokami (200-400 ml).
  3. Spożywaj produkty zbożowe, zwłaszcza pełnoziarniste.
  4. Codzienne spożywaj produkty mleczne, głównie fermentowane (jogurty, kefiry) – co najmniej 3 duże szklanki. Możesz częściowo zastąpić je serami.
  5. Jedz ryby, jaja, chude mięso i nasiona roślin strączkowych. Wybieraj oleje roślinne. Ograniczaj spożycie czerwonego mięsa, przetworzonych produktów mięsnych i tłuszczów zwierzęcych.
  6. Unikaj spożycia cukru i słodyczy (zastępuj je owocami i niesolonymi orzechami). Unikaj picia słodzonych napojów.
  7. Nie dosalaj potraw i kupuj produkty z niską zawartością soli. Używaj ziół – mają cenne składniki i poprawiają smak!
  8. Nie spożywaj alkoholu, szczególnie jeśli przyjmujesz leki.
  9. Pamiętaj o codziennej suplementacji diety witaminą D (2000 j.m. na dobę).
  10. Bądź codziennie aktywny fizycznie i umysłowo. Angażuj się w każdą działalność społeczną, która daje Ci satysfakcję.

W naszym filmie zachęcamy również do uczciwego przyjrzenia się swoim nawykom żywieniowym i stylowi życia. Proponujemy test, który pomoże je ocenić. Poniżej natomiast zamieściliśmy linki, które pomogą zweryfikować otrzymany wynik i poznać zalecenia odpowiednie do liczby uzyskanych punktów. W trosce o Wasze zdrowie – zapraszamy!

Jeśli nie otrzymałeś żadnych punktów, kliknij tu.

Jeśli liczba uzyskanych przez Ciebie punktów wynosi od 1 do 12, kliknij tu.

A jeśli liczba Twoich punktów mieści się w przedziale od 13 do 24, kliknij tu.

Trwa ładowanie komentarzy

Newsletter

Bądź na bieżąco z nowościami
Kuchni Lidla!

Obserwuj nas

  • YouTube
  • Facebook
  • Pinterest
  • Instagram