Daktyle

Królestwo daktyli

Czy wiecie, który kraj przoduje w produkcji daktyli? Otóż w czołówce ich producentów jest Irak. Najwspanialsze gaje daktylowe rosną wzdłuż brzegów Tygrysu i Eufratu – dwóch największych rzek tego państwa. Sezon na owoce trwa tu we wrześniu i październiku.

Jeden z rodzajów występujących w Iraku daktyli o nazwie zahedi służy do robienia bardzo popularnego aromatycznego napoju alkoholowego: araku. Czym jeszcze przyciągają daktyle?

Co to są daktyle i jak wyglądają?

Daktyle to jadalne owoce daktylowca właściwego (Phoenix dactylifera) – nie jak błędnie się sądzi palmy daktylowej – uprawianego od czasów prehistorycznych. Są niewielkich rozmiarów, najwyżej do 7 cm. W środku mają pestkę. Spotykamy dwa rodzaje daktyli: miękkie i twarde. Z pierwszych uzyskuje się sok, z którego powstaje chleb daktylowy. Twarde zjada się na surowo – świeże lub suszone – lub przetwarza na mąkę daktylową.

Ile kalorii mają daktyle?

Nie ucieszymy tych z Was, którzy dbają o figurę, bo niestety suszone daktyle jak na owoce mają dość sporo kalorii. W 100 g jest ich aż 276. Wynagradza to jednak fakt, że jest także 8,7 g błonnika i aż 688 mg potasu, dużo witamin, magnezu, fosforu, za to tylko 0,40 g tłuszczu! Już jest lepiej, prawda?

Daktyle są doskonałym zamiennikiem cukru – pamiętajmy o tym, gdy będziemy słodzić herbatę.

Dlaczego warto jeść daktyle?

Daktyle są bardzo zdrowe, o czym Arabowie wiedzą od dawna. Od dawna też zalecają jedzenie garści daktyli dziennie i naprawdę doceniają ich właściwości lecznicze. Można wymienić choćby kilka:

  • dzięki potasowi regulują ciśnienie i są zbawienne dla naszego serca;
  • za sprawą cukrów prostych, które organizm szybko przyswaja, są źródłem energii (dobre dla sportowców i osób żyjących aktywnie – sportowcom zalecane są także po treningach ze względu na to, że uzupełniają potas i glukozę);
  • dzięki dużej ilości błonnika wpływają pozytywnie na pracę jelit, błonnik obniża także stężenie glukozy i cholesterolu we krwi;
  • zawierają naturalne salicylany działające jak aspiryna, ale są łaskawsze dla żołądka – działają przeciwbólowo i przeciwzapalnie.

Inne zalety daktyli

Te małe, niepozorne owoce dodatkowo:

  • zmniejszają poziom stresu dzięki zawartemu w nich magnezowi;
  • łagodzą dolegliwości w czasie menopauzy oraz te związane z osteoporozą za sprawą wapnia i boru;
  • zapobiegają wczesnemu starzeniu się dzięki przeciwutleniaczom;
  • są polecane kobietom w połogu dla szybszego odzyskania sprawności, ale także podczas karmienia – mleko ma więcej składników odpornościowych dla dziecka, daktyle rzadko uczulają.

Jak wybrać daktyle?

Najlepsze są świeże daktyle, niestety ciężko je dostać. Zwykle w sklepach znaleźć można suszone owoce. Sprawdzajmy jednak etykiety na ich opakowaniach. Ważny jest sposób suszenia owoców (najlepiej na słońcu!) i to, czy zawierają konserwanty. Niestety są one często nasączane syropem.

Jak jeść daktyle?

Daktyle można jeść w postaci nieprzetworzonej – jako słodką, energetyczną przekąskę. Można dodawać do sałatek, porannej owsianki lub domowego musli. A jeśli nie liczysz kalorii, spróbuj zrobić daktyle w czekoladzie – takimi zdrowymi pralinkami możesz poczęstować rodzinę i gości. Doskonałą przekąską będą również daktyle owinięte boczkiem, nadziewane migdałami.

Namoczone w wodzie i zmiksowane daktyle zastąpią cukier w deserach czy wypiekach. Daktyle stanowią też podstawę wegańskiej nutelli. Niezwykle wykwintnym wypiekiem z daktylami w roli głównej jest torcik daktylowy Pawła Małeckiego!

Z ciekawostek: namoczone daktyle ze względu na dużą zawartość glukozy są także podobno dobre na kaca.

Przeczytaj więcej

Newsletter

Bądź na bieżąco z nowościami
Kuchni Lidla!

Obserwuj nas

  • YouTube
  • Facebook
  • Pinterest
  • Instagram