Kukurydza

Stanowi prawdziwą zagadkę archeologiczną, bo do dnia dzisiejszego nie potwierdzono źródła jej pochodzenia. Według mitologii Majów z kukurydzy ulepiono pierwszych ludzi. Zresztą roślina ta nie potrafi rosnąć samodzielnie, bez pomocy człowieka. Pozbawiona odpowiedniej pielęgnacji wcześniej czy później marnieje i w ostateczności nie wydaje plonów.

Skąd pochodzi kukurydza?

Kukurydza, należąca do rodziny wiechlinowatych, pochodzi prawdopodobnie z rejonów Ameryki Środkowej i Południowej. Najbliżej jest jej do ziem Meksyku i Peru. Trudno jednak oficjalnie wskazać miejsce, w którym kukurydza urosła po raz pierwszy, ponieważ roślina ta nie występuje w środowisku naturalnym. Kukurydzę można spotkać obecnie jedynie w formie uprawnej, co znacznie utrudnia dokładne ustalenie jej pochodzenia.

Czy kukurydza jest zdrowa?

Kukurydza, będąca bardzo popularnym warzywem, jest nie tylko smaczna, ale i pełna wartości odżywczych. Z powodzeniem może stać się zatem urozmaiceniem każdej diety, pod warunkiem, że wybierzemy jej najmniej przetworzoną postać. W sprzedaży rzadko bowiem spotykamy świeże kolby kukurydzy, które są najlepszą z możliwych form jej spożywania.

Czy kukurydza konserwowa jest zdrowa?

Dużo częściej mamy do czynienia z kukurydzą konserwową, która w zasadzie w naszym jadłospisie powinna pełnić jedynie rolę dodatku. W takiej formie zawiera bowiem o wiele mniej wartości odżywczych aniżeli jej świeże ziarna. Jeśli używamy kukurydzy konserwowej, należy pamiętać, by ziarna przepłukać na sicie pod zimną bieżącą wodą.

Czy kukurydza ma gluten?

Kukurydza, mimo iż zaliczana jest do grupy zbóż, nie zawiera glutenu. W związku z tym nie mają go również produkty powstałe na bazie tej rośliny, takie jak mąka czy płatki kukurydziane. Z tego też względu zarówno świeże ziarna kukurydzy, jak i artykuły zawierające je w swym składzie mogą stanowić doskonały element diety bezglutenowej.

Jakie witaminy ma kukurydza?

Kukurydza ma kilka istotnych witamin, co czyni z niej wartościowy składnik diety. Znajdziemy w niej m.in. kwas askorbinowy, biorący udział w procesach odpornościowych, regulujący ciśnienie tętnicze oraz wpływający na syntezę kolagenu. Oprócz witaminy C ziarna kukurydzy zawierają błonnik pokarmowy, redukujący ryzyko wystąpienia nowotworu jelita grubego i zapobiegający zaparciom. Ważnym związkiem obecnym w kukurydzy, szczególnie z punktu widzenia kobiet planujących zajść w ciążę lub będących w jej pierwszych tygodniach, jest kwas foliowy. To właśnie jego rolą jest zapewnienie prawidłowego rozwoju cewy nerwowej dziecka.

Ile kalorii ma kukurydza?

Kukurydza ma dość sporo kalorii, dlatego dobrze jest spożywać ją częściej, ale w mniejszych ilościach. Dzięki temu nie odczujemy nawet, że w 100 g tego warzywa mieści się aż 110 kcal. Tak wysoka wartość energetyczna kukurydzy wynika ze sporej zawartości węglowodanów, które stanowią blisko 70% jej masy.

Ile kalorii ma gotowana kukurydza?

Gotowana kukurydza ma już nieco mniej kalorii niż jej surowa kolba, choć nadal zalicza się do produktów o sporej wartości energetycznej. W 100-gramowej porcji zawiera bowiem 86 kcal. Jeśli dbasz o linię, nie polewaj ugotowanej kukurydzy masłem!

Jak przygotować kukurydzę?

Kukurydzę warto przygotować w kilku wersjach, aby zasmakować jej pod różnymi postaciami. Równie dobrze, jak gotowana czy smażona lub prażona, może być też spożywana na surowo. Wiele osób docenia z kolei walory smakowe grillowanej kukurydzy, nadziewanej na patyczki do szaszłyków i podawanej jako dodatek do mięs. Idealną propozycją obiadową będzie zatem kurczak z dodatkiem złocistych kolb kukurydzy z masłem kolendrowym. Znajdzie się też coś dla smakoszy zup kremów, których kukurydza stanowi znakomitą bazę.

Jak ugotować kukurydzę?

Kukurydzę można ugotować w bardzo prosty i szybki sposób, wrzucając jej kolbę do wrzącej wody zmieszanej w równych proporcjach z mlekiem. Tak sporządzonej mieszanki nie solimy, a jedynie słodzimy odrobiną cukru. Sól wpłynęłaby w tym przypadku na twardość warzywa, dlatego możemy ją dodać dopiero bezpośrednio przed jedzeniem. Ugotowaną kolbę kukurydzy podajemy z dodatkiem masła, pieprzu i soli.

Jak długo gotować kukurydzę?

Kukurydzę trzeba gotować minimum 10 minut, w zależności od wielkości kolby oraz odmiany. Czas liczymy od momentu zagotowania się wody z warzywem. Na bieżąco sprawdzamy miękkość ziaren np. za pomocą widelca i dostosowujemy czas gotowania. Pamiętajmy jednak, aby kukurydzy nie gotować dłużej niż 15 minut.

Lubimy kukurydzę za jej brak sezonowości i słodki smak. W polskiej kuchni stanowi ona nieodłączny składnik sałatek oraz wielu dań obiadowych praktycznie przez cały rok. Kukurydzą zajadają się smakosze na całym świecie, dlatego mimo tajemniczego pochodzenia i konieczności wsparcia ze strony człowieka możemy mieć pewność, że nigdy jej nie zabraknie.

Przeczytaj więcej

Przepisy

zobacz więcej przepisów

Newsletter

Bądź na bieżąco z nowościami
Kuchni Lidla!

Obserwuj nas

  • YouTube
  • Facebook
  • Pinterest
  • Instagram