Czereśnie

Bywały przysmakiem naszych przodków już w okresie paleolitu, a ich wielkimi smakoszami są oprócz ludzi także szpaki i wróble. To właśnie im czereśnia zawdzięcza swoją drugą nazwę – wiśnia ptasia. Na szczęście jej drzewa, należące do jednych z najstarszych na świecie, mają wiele odmian, więc owoców wystarczy dla wszystkich. Obecnie znamy aż ponad 500 gatunków czereśni, które przybierają barwę od czarnej po jasnożółtą.

Czy czereśnie są zdrowe?

Czereśnie, w szczególności te o ciemnej barwie, to godne polecenia owoce, których korzystne działanie wynika głównie z obecności polifenoli, zaliczanych do przeciwutleniaczy. Dzięki temu nie tylko wspomagają leczenie artretyzmu, ale przy okazji oczyszczają organizm, wykazując właściwości moczopędne. Z tego względu nie należy popijać ich wodą. Podsumowując, czereśnie są cennym składnikiem diety, który wpływa na prawidłowe funkcjonowanie organizmu.

Co zawierają czereśnie?

Czereśnie, choć w 80% składają się z wody, to w pozostałej części okazują się być bardzo wartościowymi owocami. Zawierają bowiem kilka istotnych witamin i minerałów, a także sporo przeciwutleniaczy. Jednocześnie charakteryzują się również dużą zawartością cukru, tj. ok. 13 g w 100 g, dlatego osoby z cukrzycą powinny je spożywać w umiarkowanych ilościach.

Jakie witaminy mają czereśnie?

Czereśnie zawierają niewielkie ilości witaminy A oraz witamin z grupy B. Owoce te są natomiast bogate w minerały, spośród których największą dawką wyróżnia się potas.

Czy czereśnie tuczą?

Czereśnie, choć jak wszystkie owoce cechują się sporą zawartością cukru, to jednak w ostatecznym rozrachunku energetycznym nie tuczą. Dotyczy to oczywiście spożywania tych owoców w umiarkowanych ilościach. Paradoksalnie więc słodki smak czereśni nie wpływa na wzrost masy ciała, a nawet może pomóc w odchudzaniu. Czereśnie zawierają bowiem sporo pektyn, które wypełniając żołądek, przyczyniają się do zwiększenia uczucia sytości. Należy się nimi zatem delektować, a nie objadać.

Ile kalorii mają czereśnie?

W porównaniu z innymi owocami, na przykład truskawkami, czereśnie mają już nieco więcej kalorii. I choć w ich 100-gramowej porcji znajdziemy ok. 50 kcal, to mimo wszystko w ograniczonych ilościach mogą spożywać je nawet osoby będące na diecie. Wysoka kaloryczność czereśni jest bowiem rekompensowana przez dużą zawartość błonnika, który przyspiesza metabolizm i tym samym pomaga utrzymać prawidłową masę ciała.

Czy można zamrozić czereśnie?

Czereśnie to owoce, które spokojnie można zamrozić, zachowując tym samym choćby częściowo ich smak i wartości odżywcze poza sezonem. Ich mrożenie jest trochę bardziej czasochłonne niż np. malin, ponieważ wymaga wydrylowania, a w przypadku większych okazów również przekrojenia na pół lub w ćwiartki. Z pewnością jest jednak warte zachodu.

Co zrobić z czereśni?

Z czereśni można przyrządzić mnóstwo słodkości, w tym na przykład czekoladowy tort z bitą śmietaną i owocami. Równie dobrze owoce te sprawdzą się w innych deserach, jako składnik ciast i ciasteczek, tart czy puddingów. Warto ich także spróbować w wersji obiadowej, na przykład jako dodatku do pierogów, a nawet mięs, takich jak polędwiczka wieprzowa. Jeśli chcemy cieszyć się smakiem czereśni w chłodniejsze dni, to koniecznie wypróbujmy przetwory. Czereśnie są bowiem znakomite na konfitury, dżemy, musy itp. Warto też wiedzieć, w jaki sposób można zrobić kompot z czereśni. Z kolei każdy smakosz alkoholowych trunków powinien sprawdzić, jak zrobić nalewkę z czereśni.

Czereśnie towarzyszą nam głównie w sezonie, bo najbardziej lubimy zajadać się nimi, zrywając je wprost z drzewa. Nadal rzadko decydujemy się na ich wykorzystanie w kuchni, gdzie nie zdobyły jeszcze tak dużej popularności jak ich kuzynki wiśnie. I choć w tej rywalizacji czereśnie są zdecydowanym zwycięzcą, zarówno pod względem walorów smakowych, jak i odżywczych, to ciągle pozostają na dalszym planie. Nie pozwólmy im na to!

Przeczytaj więcej

Newsletter

Bądź na bieżąco z nowościami
Kuchni Lidla!

Obserwuj nas

  • YouTube
  • Facebook
  • Pinterest
  • Instagram