Kasza manna

Przysmak dzieciństwa i nieoczekiwany dar lub korzyść osiągnięta bez wysiłku. Takie właśnie skojarzenia budzi w nas dobrze znana nam kasza manna, którą można do woli zajadać się, nie tylko będąc dzieckiem. I nawet jeśli manna nie spada z nieba tak jak w Biblii, to jej popularność w polskiej kuchni jest faktem niepodważalnym.

Czy kasza manna jest zdrowa?

Kasza manna zawiera witaminy, głównie z grupy B oraz cenne minerały – przede wszystkim fosfor, który bierze udział w mineralizacji kości i stawów. Co jednak najważniejsze – jest lekkostrawna, więc w szczególności polecana jest osobom z chorobami układu pokarmowego.

Czy kasza manna ma gluten?

Kasza manna otrzymywana jest z ziaren pszenicy, które w swoim składzie zawierają najwięcej glutenu ze wszystkich zbóż. Jeśli zatem mamy skłonność do alergii lub cierpimy na celiakię, powinniśmy raczej ograniczyć jej spożycie.

Ile kalorii ma kasza manna?

100 g kaszy manny  to ok. 360 kcal. Być może nie jest to najlepsza wiadomość dla osób będących na diecie, ale pocieszający jest fakt, że po ugotowaniu jest mniej kaloryczna. Od czasu do czasu można więc pozwolić sobie na jej skosztowanie w niewielkiej ilości.

Ile kalorii ma kasza manna na mleku?

Kasza manna przygotowana na mleku to głównie źródło węglowodanów, które są ważnym elementem zbilansowanej diety. Jeśli nie jest osłodzona cukrem, syropem fruktozowo-glukozowym czy też słodzikami, to ugotowana na mleku ma 66 kcal (w 100 g).

Czy kasza manna tuczy?

Kasza manna jest bardzo dobrze przyswajalna, dlatego można odnieść wrażenie, że łatwo tuczy. Nie jest to jednak do końca prawdą. Owszem, to jedna z bardziej sycących odmian kaszy, co zawdzięcza sporej zawartości skrobi w swoim składzie. Wystarczy więc tylko spożywać ją w odpowiednich ilościach, a nie wpłynie znacząco na naszą wagę.

Jak zrobić kaszę mannę?

Kaszę mannę można przyrządzić na dwa sposoby: na mleku albo na wodzie. Instrukcja  jej przygotowania znajduje się zawsze na opakowaniu. Kasza manna doskonale smakuje z różnego rodzaju dodatkami, np. sokiem malinowym czy borówkami. Im więcej owoców, zwłaszcza sezonowych, tym lepszy  smak.

Jak gotować kaszę mannę na mleku?

Gotowanie kaszy manny na mleku to bardzo prosty i szybki sposób jej przyrządzenia. Wystarczy zagotować mleko z cukrem i do wrzątku powoli dodawać kaszę mannę, jednocześnie energicznie mieszając, aby uniknąć powstania grudek. Gotujemy ją do uzyskania gęstej i zwartej konsystencji, a następnie przelewamy do miseczek i dekorujemy ulubionymi dodatkami.

Ile mleka dodać do kaszy manny?

Gotując kaszę mannę na mleku, możemy dostosować proporcje składników do jej preferowanej konsystencji w efekcie końcowym. Zazwyczaj na 1 l mleka wsypujemy od 6 do 10 łyżek kaszy, w zależności od gęstości kaszki, którą chcemy uzyskać.

Jak przygotować kaszę mannę na wodzie?

Podobnie rzecz się ma z gotowaniem kaszy na wodzie. W tym przypadku, ze względu na neutralny smak wody, najlepiej będzie uzyskać nieco gęstszą konsystencję kaszy. Analogicznie do gotowania na mleku, wystarczy zagotować wodę, np. w ilości 0,4 l i dodać do lekko osolonego wrzątku ok. 50 g kaszy manny. W ten sposób otrzymamy dość gęstą konsystencję.

Jak przygotować kaszę mannę błyskawiczną?

Kasza manna błyskawiczna to najczęściej spotykany w sprzedaży jej rodzaj. W odróżnieniu od zwykłej kaszy manny błyskawiczną, jak sama nazwa wskazuje, przygotowuje się bardzo szybko. Dzieje się tak za sprawą obróbki termicznej, której jest poddawana. Wystarczy więc tylko odpowiednią ilość kaszy wsypać do wrzącej wody lub mleka i zagotować całość, mieszając ok. 2-3 minut. 

Od kiedy kasza manna dla niemowląt?

Ze względu na zawartość glutenu w kaszce zaleca się, aby niemowlętom podawać kaszę mannę stopniowo i tym samym kształtować ich układ immunologiczny. Zarówno dzieciom karmionym mlekiem matki, jak i tym karmionym mlekiem modyfikowanym, kaszę mannę wprowadzamy po 6. miesiącu życia.

Jaka kasza manna dla niemowlaka jest najlepsza?

Na początku zaleca się podawanie niemowlętom niewielkich ilości zwykłej kaszy manny, i tym samym przyzwyczajanie ich organizmu do glutenu. Omijajmy jak najdłużej kaszki z dodatkiem owoców, które często są dodawane do ich składu i mogą uczulać lub powodować nietolerancje pokarmowe. Wybierajmy spośród kaszek te rekomendowane specjalnie dla niemowląt i kierujmy się wiekiem dziecka podanym na opakowaniu produktu.

Jak gotować kaszę mannę dla niemowlaka?

Jeśli wybierzemy kaszkę mannę przeznaczoną specjalnie dla niemowląt, nie musimy jej gotować. W zależności od rodzaju kaszki, albo wsypujemy ją do przegotowanej wody o temperaturze ok. 50 stopni Celsjusza, albo do mleka modyfikowanego i energicznie mieszamy do uzyskania gęstej konsystencji. Na każdym opakowaniu jest podany dokładny przepis.

Kasza manna jest produktem o dość uniwersalnym zastosowaniu. Oprócz tego, że może być składnikiem pysznego śniadania, deseru czy kolacji, możemy wykorzystać ją także w innych celach. Często na przykład służy jako zagęszczacz wielu potraw, w szczególności zup albo wyrobów mięsnych. Bywa również składnikiem różnego rodzaju klusek. Warto więc odkryć możliwości jej wszechstronnego zastosowania i pozwolić jej gościć na naszych stołach jeszcze częściej niż dotychczas. Z pewnością nie pożałujemy!

Przeczytaj więcej

Newsletter

Bądź na bieżąco z nowościami
Kuchni Lidla!

Obserwuj nas

  • YouTube
  • Facebook
  • Pinterest
  • Instagram