Marchew

Warzywo korzeniowe

Kto by pomyślał, że istnieje blisko 100 odmian tego jakże lubianego warzywa. Gatunki różnią się nie tylko kolorem, ale i kształtem oraz wielkością. Na przykład marchew paryska ma kształt kuli, przez co wygląda jak pomarańczowa rzodkiewka. Natomiast odmiana purple haze ma kolor intensywniejszy od buraka. Marchewka jest niezwykle popularnym w naszej kuchni warzywem korzeniowym. Pogryzamy ją na surowo, gotujemy z groszkiem, dodajemy do surówek czy zup. Dużą popularnością w ostatnich latach cieszy się ciasto marchewkowe. Sok marchewkowy ma wiele witamin i poprawia kolor skóry. Jest on bowiem wytwarzany z najbardziej nam znanej – pomarańczowej odmiany. Marchewka jednak może być także biała, żółta, czerwona czy nawet purpurowa!

Właściwości marchwi – co zawiera marchew?

Marchewka jest jednym z najlepszych źródeł beta-karotenu, dzięki któremu wytwarzana jest w organizmie witamina A. Wpływa ona pozytywnie na wzrok. Marchew zawiera kwas foliowy. Surowa marchewka jest dobra na zaparcia. Ma dużo mikroelementów zapobiegających starzeniu się. Marchew zawiera również witaminę B – niacynę, która wpływa pozytywnie na pracę układu trawiennego i nerwowego. Zawartość potasu natomiast sprawia, że marchew posiada właściwości regulujące ciśnienie krwi, a także działa moczopędnie.

Ile kalorii ma marchew?

Ile kalorii ma marchew surowa?

Marchew jest niskokalorycznym warzywem, ponieważ w 100 gramach jest tylko 41 kalorii.

Ile kalorii ma gotowana marchew?

Marchew gotowana ma jeszcze mniej kalorii, ale ma ona jednak dość wysoki indeks glikemiczny, dlatego warto ją jeść na przykład z kaszą, by indeks glikemiczny się wyrównał.

Jak wybrać dobrą marchew?

Aby cieszyć się jak najlepszym smakiem marchwi, zwracajmy uwagę, jaką marchew wybieramy. Bez wątpienia najzdrowsza i najsmaczniejsza będzie ta, której korzenie są twarde, gładkie i proste, liście jasnozielone i świeże. Im bardziej intensywny kolor pomarańczowy korzenia, tym więcej w marchwi beta-karotenu.

Sposoby przygotowania marchwi

Marchew chętnie spożywamy na surowo. Wystarczy ją obrać, a młodą jedynie dobrze umyć. Do tartej marchewki dobrze jest dodać niewielką ilość tłuszczu, gdyż warzywo zawiera witaminy rozpuszczalne w tłuszczach. Dzięki temu nasz organizm łatwiej wchłonie beta-karoten.

Oprócz popularnych dań z marchewki możemy przyrządzić też marchewkę glazurowaną, zasmażaną, duszoną czy pieczoną. Marchewka w każdej z tych wersji będzie świetnym dodatkiem do obiadu.

Z marchwi przygotowuje się także posiłki dla niemowląt, często łącząc ją z przetartym jabłkiem. Portugalczycy słyną ze słodkiej marchewkowej marmolady, którą dodają do gofrów, naleśników czy deserów. Z powodzeniem można ją również wykorzystać jako główny składnik pysznych ciast, np. muffinów marchewkowych, wegańskiego tortu marchewkowego lub babeczek marchewkowych.

Jak długo gotować marchew?

Marchew wrzucamy do wrzącej wody i gotujemy przez ok. 12-20 minut, w zależności od jej wielkości. Wodę należy lekko osolić. Można ją również delikatnie osłodzić. Marchew gotujemy pod przykryciem, dzięki czemu zmniejszamy straty witamin. Nie należy jej również kroić – gotowanie w całości pozwala bowiem na zachowanie wszystkich wartości odżywczych warzywa. Jeżeli widelec lub nóż możemy z łatwością wbić w warzywo, oznacza to, że marchew jest już ugotowana.

Jak przechowywać marchew?

Marchew można przechowywać dość długo, należy jej jednak zapewnić odpowiednie warunki. Warzywo lubi niską temperaturę i wysoką wilgotność, można je więc śmiało trzymać w lodówce. Marchew powinno się trzymać z daleka od jabłek, gruszek, pomidorów czy ziemniaków, które wytwarzają gaz etylenowy powodujący, że marchewka staje się gorzka.

Przeczytaj więcej

Newsletter

Bądź na bieżąco z nowościami
Kuchni Lidla!

Obserwuj nas

  • YouTube
  • Facebook
  • Pinterest
  • Instagram