Margaryna

Stworzona na potrzeby ogłoszonego przez cesarza Napoleona III konkursu, którego celem było opracowanie receptury produktu, który zastąpiłby masło. Do dziś ten rodzaj smarowidła, posiadający wdzięczną nazwę wywodzącą się od greckiego słowa „margaritari”, co w wolnym tłumaczeniu znaczy po prostu „perła”, jest powszechnie używany. Skąd to określenie? Ponoć margaryna na jednym z etapów swojej produkcji przypomina po prostu masę perłową.

Czy margaryna jest zdrowa?

Margaryna to produkt powstały w wyniku zmieszania olejów roślinnych z wodą lub mlekiem, substancjami polepszającymi smak oraz zapach, a także związkami przedłużającymi okres trwałości. Margaryna bywa wzbogacana o witaminy A i D. W jej składzie nie znajdziemy jednak ani grama cholesterolu.

Która margaryna jest najzdrowsza?

Przy wyborze margaryny powinniśmy kierować się ilością kwasów tłuszczowych trans przypadających na 100 g produktu. Niestety, polskie prawo nie reguluje tej kwestii, dlatego wielu producentów nie zamieszcza informacji o ilości tłuszczów trans na etykiecie. W związku z tym najlepszym z możliwych będzie wybór margaryny miękkiej, dostępnej w sprzedaży w plastikowym opakowaniu. Podczas jej produkcji wytwarzana jest bowiem mniejsza ilość kwasów tłuszczowych trans aniżeli przy powstawaniu margaryn twardych w kostkach.

Jaka margaryna ma cholesterol?

Margaryna znana jest przede wszystkim z braku zawartości cholesterolu. Żaden rodzaj margaryny nie zawiera więc tego składnika. Niektóre z nich mogą jedynie zawierać związki zwane stanolami i sterolami roślinnymi, których budowa jest zbliżona do cholesterolu. Paradoksalnie, właściwość ta powoduje jednak obniżenie stężenia cholesterolu we krwi, a nie jego podwyższenie.

Czym margaryna różni się od masła?

Masło i margaryna różnią się przede wszystkim rodzajem tłuszczów, które powstają w procesie ich produkcji. Masło posiada w swym składzie cholesterol, natomiast margaryna jest pozbawiona tego związku chemicznego. Te dwa popularne produkty różnią się także pod względem występujących w nich witamin. Otóż masło jest ich naturalnym źródłem, podczas gdy margaryna jest jedynie wzbogacona o witaminy.

Czy margaryna jest zdrowsza od masła?

Wybór pomiędzy margaryną a masłem nie należy do łatwych, ponieważ jednoznaczne wskazanie produktu wywierającego tylko i wyłącznie korzystny wpływ na nasz organizm w tym konkretnym przypadku nie jest możliwe. Zarówno masło, jak i margaryna posiadają zalety i wady, o których trzeba pamiętać, biorąc pod uwagę indywidualne potrzeby i preferencje. Nie należy jednak nadużywać w diecie margaryn twardych, czyli takich, które używane są do pieczenia.

Ile kalorii ma margaryna?

Margaryna, w zależności od odmiany, zawiera od 350 do ponad 700 kcal. Najwięcej kalorii, bo aż 718 w 100 g, znajdziemy w margarynie mlecznej, przeznaczonej zwykle do wypieków. Nieco mniej, tzn. ok. 630 kcal w 100 g, znajduje się w jej klasycznej wersji do smarowania, a najmniej liczy miks z zawartością masła, tj. 350 kcal w 100-gramowej porcji. Margaryna jest zatem produktem cechującym się wysoką kalorycznością, co oznacza, że osoby będące na diecie powinny spożywać ją raczej w umiarkowanych ilościach.

Jakie witaminy ma margaryna?

Margaryna jest zazwyczaj wzbogacona o witaminy A, D oraz E. W sporadycznych przypadkach występują w niej również niewielkie ilości witamin z grupy B, w tym kwasu foliowego. Czasem można spotkać margaryny wzbogacone o kwasy omega-3. Skład witaminowy margaryny zależy od jej rodzaju i producenta, dlatego każdorazowo warto czytać etykiety na opakowaniu, które powinny informować o dokładnej zawartości składników.

Odwieczny dylemat dotyczący wyboru pomiędzy masłem a margaryną jak dotąd nie został rozstrzygnięty. Udoskonalana przez lata receptura margaryny pozwala nam jednak sądzić, że mamy do czynienia z coraz lepszym jakościowo produktem, który mimo iż nigdy oczywiście nie zastąpi masła, zawsze będzie jego silnym konkurentem.

Przeczytaj więcej

Newsletter

Bądź na bieżąco z nowościami
Kuchni Lidla!

Obserwuj nas

  • YouTube
  • Facebook
  • Pinterest
  • Instagram