Płatki owsiane

Owies na młodą i nieskazitelną skórę? Jak najbardziej. Owies na brak energii i zmęczenie? Jeszcze lepiej. Moda na owsiankę powraca i to w każdej postaci. Bo o ile płatki owsiane w kuchni to sprawa oczywista, o tyle w kosmetologii już nie do końca. Nie każdy wie, że płatki owsiane można również z powodzeniem wykorzystać do pielęgnacji skóry. Owies świetnie radzi sobie bowiem ze złuszczaniem martwego naskórka i wpływa zbawiennie na cerę. Wieczorna kąpiel w płatkach owsianych i poranna owsianka – idealne zabiegi na cerę!

Czy płatki owsiane są zdrowe?

Płatki owsiane zaliczane są do jednych z najzdrowszych produktów na śniadanie czy przekąskę. Ze względu na dużą zawartość białka oraz cennych aminokwasów płatki owsiane stanowią znakomite źródło energii. Owsianka jest jednak przede wszystkim bogata w witaminy z grupy B (m.in. B1, B6), witaminę E, PP, a także liczne składniki odżywcze, takie jak selen, magnez czy żelazo. Dzięki zawartości kwasu pantotenowego, który wraz z witaminą B1 tworzy zgrany duet, powstrzymuje zmęczenie i poprawia nastrój. Docenią ją również osoby dbające o linię, a to za sprawą największych spośród pozostałych zbóż pokładów błonnika, który w sobie mieści. Swych konkurentów zbożowych owsianka wyprzedza również pod względem zawartości dobrych tłuszczów, tj. nienasyconych kwasów tłuszczowych, niezbędnych do prawidłowego funkcjonowania organizmu człowieka, a odgrywających znaczną rolę w zapobieganiu miażdżycy.

Jakie płatki owsiane są najzdrowsze?

Najzdrowsze płatki owsiane dostępne na rynku to płatki owsiane tradycyjne, czyli takie, które nie mają w nazwie przymiotnika „błyskawiczne”. Te drugie z kolei są znacznie łatwiejsze w przygotowaniu. Płatki owsiane tradycyjne są niskoprzetworzone, dzięki czemu zachowują wszystkie wartości odżywcze. I choć spotkamy się również z płatkami owsianymi górskimi, to właśnie najzwyklejsza ich odmiana, otrzymywana z całego ziarna, jest najlepsza.

Czy płatki owsiane zawierają gluten?

Owies, jako rodzaj zboża, nie zawiera w składzie glutenu. Jednak na etapie produkcji, np. w młynie czy w zakładzie produkcyjnym przetwarzanych jest wiele zbóż, które przypadkowo mogą dostać się do finalnego produktu, jakim są płatki owsiane. Aby mieć zatem pewność, że akurat te wybrane przez nas nie zawierają glutenu, powinniśmy poszukiwać opakowań, na których widnieje przekreślony kłos – to licencjonowany znak produktu bezglutenowego. Inną metodą jest dokładna analiza składu produktu.

Ile kalorii mają płatki owsiane?

Płatki owsiane to pełnowartościowy posiłek, więc nikogo nie powinna martwić ich kaloryczność. Nawet jeśli w 100 g surowych płatków jest ok. 370 kcal, to przecież rzadko spożywa się je w tej postaci. Zdecydowanie smaczniejsza jest owsianka na mleku czy wodzie.

Ile kalorii mają płatki owsiane na mleku?

Najczęściej więc gotujemy je na mleku. Jedząc 100-gramową porcję płatków owsianych przygotowanych na mleku półtłustym, dostarczymy naszemu organizmowi ok. 160 kcal. To mniej więcej tyle, ile mieści się w jednej szklance brązowego, ugotowanego ryżu, który słynie ze swych niskokalorycznych właściwości.

Ile kalorii mają płatki owsiane na wodzie?

Jeszcze mniej kalorii zawiera owsianka gotowana na wodzie. W tym przypadku 100 g płatków owsianych to zaledwie 54 kcal. Samo zdrowie! Nie ma się więc nad czym zastanawiać. Owsianka na wodzie to zdecydowanie najmniej kaloryczne śniadanie z możliwych.

Ile białka posiadają płatki owsiane?

Warto wiedzieć, że ziarno owsa posiada najwięcej białka spośród wszystkich zbóż. Nic więc dziwnego, że w 100 g płatków owsianych jest blisko 12 g białka. Pewnie dlatego owsiankę pod różnymi postaciami tak bardzo upodobali sobie sportowcy, którym zależy akurat na zbudowaniu masy.

Jak jeść płatki owsiane?

Płatki owsiane można spożywać pod różnymi postaciami. Ile osób, tyle sposobów ich przyrządzania. Najpopularniejsze to z pewnością owsianka gotowana na mleku oraz na wodzie lub tylko zalana wrzątkiem. Warto wzbogacić ją wtedy suszonymi owocami oraz doprawić miodem, aby była smaczniejsza. Rzadziej spotykana jest owsianka w wersji surowej, choć znajdą się i tacy, którzy ją preferują, najpewniej ze względu na dłuższe uczucie sytości, które pozostawia. Owsianka to podstawa, ale przecież nie można zapominać o innych rodzajach dań, w których płatki mogą stanowić jedynie dodatek. Znakomicie sprawdzą się zatem w różnego rodzaju plackach czy ciasteczkach owsianych.

Czy płatki owsiane trzeba gotować?

Płatki owsiane zalane wrzątkiem, ciepłym mlekiem lub jogurtem smakują równie dobrze jak gotowane. Wystarczy tylko odpowiednio wcześniej dodać do nich płynu, aby po określonym czasie cieszyć się smakowitą owsianką bez gotowania. Niektórzy wręcz odradzają obróbkę termiczną, argumentując to utratą witamin oraz minerałów. Czasami więc lepiej tylko zalać płatki owsiane ulubionym dodatkiem i odczekać 30-40 minut, aż zmiękną.

Jak przygotować płatki owsiane?

Płatki owsiane w postaci surowej są dość twarde i przez to dłużej trawione przez nasz organizm, dlatego jeśli nie jesteście zwolennikami owsianki pod taką postacią, to radzimy dobrze je przygotować przed spożyciem. Oprócz zalania płatków mlekiem, wodą czy jogurtem, warto pamiętać, aby poleżały kilka godzin z płatkami gryczanymi oraz kilkoma kroplami soku z cytryny. Dzięki temu będą lepiej trawione przez organizm, ponieważ zostanie obniżony poziom kwasu fitynowego, który utrudnia przyswajanie składników mineralnych oraz białek.

Jak ugotować płatki owsiane?

Gotowanie płatków owsianych powinniśmy uzależnić od ich rodzaju. Im grubsze, tym dłużej musimy je gotować. Najszybciej uda nam się przyrządzić płatki błyskawiczne, nieco dłużej trzeba będzie gotować płatki górskie, a najwięcej czasu musimy poświęcić na ugotowanie płatków tradycyjnych, z pełnego ziarna. Do garnka wlewamy szklankę wody lub mleka, zagotowujemy i dodajemy nieco mniej niż szklankę płatków owsianych. Gotujemy na małym ogniu, ok. 15-20 minut, pamiętając, aby od czasu do czasu je zamieszać, żeby uniknąć przypalenia. Gdy staną się miękkie, sprawdzamy konsystencję powstałego kleiku i dolewamy wody lub mleka zgodnie z indywidualnymi preferencjami.

Jak ugotować płatki owsiane na mleku?

Owsianka gotowana na mleku to propozycja bardzo prostego i zdrowego śniadania. Wystarczy zagotować mleko – krowie lub roślinne, według upodobań, a następnie wsypać płatki owsiane. Ich ilość zależy od efektu, który chcemy uzyskać. Im gęstszą owsiankę lubimy, tym więcej płatków powinniśmy dodać. Gotujemy płatki do miękkości, przelewamy całość do miski i dodajemy ulubione owoce czy bakalie. Gotowe!

Ile płatków owsianych na litr mleka?

Na 1 l mleka z reguły dodaje się ok. 10-12 łyżek płatków owsianych. Ich ilość zależy tak naprawdę od naszych osobistych preferencji. Niektórzy wolą gęstszą owsiankę, inni nieco rzadszą. Zasada jest zawsze jedna i ta sama – powinniśmy ciągle mieszając, stopniowo dodawać płatki do mleka, aby nie przypalić owsianki podczas gotowania.

Ile płatków owsianych na szklankę mleka?

Odmierzając płatki owsiane za pomocą szklanki, można posłużyć się podobnym schematem jak w przypadku gotowania ryżu czy kaszy luzem. Zazwyczaj przyjmujemy wtedy proporcję 2:1, czyli 2 razy więcej płynu, w tym przypadku mleka, aniżeli produktu. Gotując zatem szklankę mleka, dodajemy ok. pół szklanki płatków owsianych.

Jak zrobić płatki owsiane na wodzie?

Analogicznie do owsianki na mleku, można ją sporządzić również na wodzie. Przepis jest zresztą równie prosty. Wystarczy zagotować wodę i wsypać do niej płatki owsiane, a następnie gotować do całkowitego wchłonięcia przez nie wody. Oczywiście, głównym wyznacznikiem gotowej potrawy pozostaje zawsze miękkość płatków, co należy sprawdzić w momencie, gdy z garnka odparuje już cały płyn. Po ugotowaniu zostaje już tylko wzbogacenie owsianki ulubionymi dodatkami.

Bez względu na sposób przyrządzenia owsianki warto po nią sięgać codziennie. Wśród wielu propozycji, jakie pojawiają się na portalach i blogach kulinarnych, każdy z pewnością znajdzie swoją ulubioną wersję tego pożywnego dania. A niepodważalne wartości odżywcze, które posiadają płatki owsiane, mogą jedynie zachęcić i zmotywować do włączenia ich do regularnej diety.

Przeczytaj więcej

Przepisy

zobacz więcej przepisów

Newsletter

Bądź na bieżąco z nowościami
Kuchni Lidla!

Obserwuj nas

  • YouTube
  • Facebook
  • Pinterest
  • Instagram