Śliwki

Ponoć jej pierwsza dziko rosnąca odmiana wywodzi się z terenów Kaukazu i Morza Kaspijskiego. I choć współcześnie znamy już ponad 6 tys. gatunków śliwek, to i tak pierwszą, która przychodzi nam na myśl, jest węgierka. Dziś w przeważającej części są to już jednak drzewa uprawne, których owocami zajadamy się latem i wczesną jesienią.

Czy śliwki są zdrowe?

Mimo że śliwki nie zawierają wielu witamin i minerałów, zaliczane są do owoców, które korzystnie oddziałują na organizm. Duża zawartość przeciwutleniaczy, do których należą obecne w ich składzie polifenole, oraz błonnika zapobiegającego zaparciom stanowi naturalną profilaktykę w zmniejszaniu ryzyka chorób nowotworowych, w szczególności raka jelita grubego.

Czy śliwki tuczą?

Wartość energetyczna śliwek uzależniona jest od gatunku oraz postaci owocu, jednak generalnie należy liczyć się ze sporą ilością cukru w ich składzie. Świeże śliwki mają niższy indeks glikemiczny niż suszone, dlatego w ostateczności mogą być spożywane przez diabetyków. Osobom dbającym o sylwetkę zaleca się zjadanie często ich małych ilości, co nie powinno w finalnym bilansie energetycznym wpłynąć na wzrost masy ciała, tym bardziej że śliwki wykazują właściwości przeczyszczające.

Ile kalorii mają śliwki?

Śliwki, w zależności od odmiany, posiadają od 40 do nawet 100 kcal w 100-gramowej porcji. Świeże owoce są zdecydowanie mniej kaloryczne, dlatego wybierając odpowiednie odmiany, możemy je zjadać w umiarkowanych porcjach nawet będąc na diecie redukcyjnej.

Ile kalorii ma suszona śliwka?

Suszona śliwka mimo iż jest o wiele cenniejszym pod względem składników odżywczych produktem niż świeży owoc, to cechuje się jednocześnie wyższą kalorycznością. W 100 g zawiera bowiem aż 267 kcal. Fakt ten może jednak równoważyć siedmiokrotnie większa zawartość błonnika w jej składzie, dzięki któremu przyspieszone zostają procesy trawienia.

Czy śliwki powodują wzdęcia?

Śliwki powodują wzdęcia, ale tylko jeśli przesadzimy z ich ilością. Spożyte w nadmiarze, zwłaszcza śliwki suszone, które zawierają dużo fruktozy i monosacharydów, czyli cukrów prostych utrudniających sprawne trawienie, mogą faktycznie przyczynić się do dyskomfortu odczuwanego w odcinku żołądkowo-jelitowym układu pokarmowego.

Jakie śliwki są najlepsze na powidła?

Najlepsze śliwki na powidła to jednocześnie najpopularniejsze odmiany tego owocu, czyli śliwka węgierka oraz mirabelka. Obie owocują latem, jednak w przypadku węgierki śliwki są najlepsze w smaku dopiero wczesną jesienią. Przygotujemy z nich smaczne powidła, m.in. z czekoladą czy z nutą pomarańczy i cynamonu.

Jak suszyć śliwki?

Śliwki można suszyć na słońcu, w specjalnie do tego przeznaczonej suszarce do warzyw i owoców lub w piekarniku. Bez względu na wybór sposobu, trzeba pamiętać, że śliwki, które chcemy zasuszyć, powinny być dojrzałe i jędrne. Po dokładnym umyciu śliwki należy zalać wrzątkiem lub krótko blanszować, a następnie osuszyć i pozbawić pestek. Tak przygotowane owoce rozkładamy na kratce lub blaszce do pieczenia wyłożonej papierem, wstawiamy do piekarnika nagrzanego do maks. 60 stopni Celsjusza i wybieramy funkcję termoobiegu. Warto dodatkowo uchylić drzwiczki, aby zapewnić stały przepływ powietrza. Po około 4 godzinach suszenia śliwki studzimy i przystępujemy do drugiego etapu, który polega na kilkugodzinnym suszeniu w wyższej temperaturze, wynoszącej ok. 70 stopni Celsjusza.

Jak zamrozić śliwki?

Śliwki można też zamrozić, co należy do jednych z prostszych sposobów na zachowanie ich aromatu poza sezonem. Wystarczy z dokładnie umytych i osuszonych owoców usunąć pestki, a następnie przełożyć je porcjami do woreczków do mrożenia. Na koniec zamknięte torebki foliowe wkładamy do zamrażarki. Gotowe!

Jak przechowywać śliwki suszone?

Suszone śliwki trzeba przechowywać w suchym i zaciemnionym miejscu, z ograniczonym dostępem do światła. Najlepiej umieścić je w szczelnie zamkniętych pojemnikach ze szkła lub tworzyw przeznaczonych do przechowywania żywności. W taki sposób suszone śliwki możemy przechowywać nawet do 12 miesięcy.

Co zrobić ze śliwek?

Ze śliwek można zrobić naprawdę wiele, tym bardziej że smakują przyrządzone zarówno na słodko, jak i w wersji wytrawnej. Na bazie tych owoców przygotujemy więc przede wszystkim przetwory, takie jak powidła, dżemy, musy, kompoty czy śliwki w syropie. W chłodniejsze dni będziemy się nimi zajadać w postaci samodzielnej przekąski albo dodatku do deserów, w których znakomicie odnajdzie się smak i aromat śliwek. Z kolei w sezonie warto maksymalnie wykorzystać ich świeżość, dodając śliwki do tart, placków oraz wszelakich deserów. Polecamy skosztować również słodkiej wersji obiadowej, np. pierogów czy knedli śliwkowych. Zwolennicy słodko-słonych połączeń powinni natomiast skusić się na kurczaka z farszem orzechowym i śliwkami albo na schab ze śliwką i grillowanymi batatami.

Jak widać, śliwki można wykorzystać na wiele sposobów i rozkoszować się nimi, zajadając zarówno świeże owoce, suszone czy zatopione w cieście. Najlepiej smakują jednak jesienią i właśnie wtedy poleca się zrobić marmoladę ze śliwek czy inne przetwory, których nie powinno zabraknąć w żadnej spiżarni. Jedno jest pewne – zima ze śliwkami staje się o wiele przyjemniejsza.

Przeczytaj więcej

Newsletter

Bądź na bieżąco z nowościami
Kuchni Lidla!

Obserwuj nas

  • YouTube
  • Facebook
  • Pinterest
  • Instagram