Nektarynka

Początkowo uważano, że nektarynka powstała ze skrzyżowania brzoskwini i śliwki. Ostatecznie w wyniku badań odkryto, że nektarynka to odmiana brzoskwini. Owoce nektarynki są gładkie, bez meszku, a sama roślina ma o wiele większe wymagania dotyczące uprawy. Przede wszystkim potrzebuje dużej ilości słońca. Stąd największe sady nektarynek można spotkać w krajach śródziemnomorskich, Kalifornii, Chile, Chinach oraz w południowej Afryce. W Polsce, o dziwo, jej uprawa jest również możliwa, ale wymaga o wiele większych nakładów pracy. Te jednak w pełni rekompensowane są przez słodki smak owoców, tak charakterystyczny dla nektarynek.

Jak wygląda nektarynka?

Nektarynka to drzewo, które osiąga do 5 metrów wysokości. Jego dojrzałe owoce, które charakteryzują się przeważnie pomarańczowym lub lekko czerwonawym kolorem, dorastają do wielkości mniej więcej 8 centymetrów i do złudzenia przypominają brzoskwinie. Różnią się jedynie skórką, która w przypadku nektarynek jest gładka i pozbawiona specyficznego meszku, tak charakterystycznego dla brzoskwini.

Czy nektarynki są zdrowe?

Nektarynki to owoce, które bez wątpienia wpływają pozytywnie na funkcjonowanie naszego organizmu. Zawdzięczają to w głównej mierze swym wartościom odżywczym oraz niskokaloryczności. Warto więc wzbogacić codzienną dietę o te cenne pod względem składników owoce, które na dodatek mają wiele walorów smakowych.  

Co zawiera nektarynka?

Nektarynka zawiera kilka witamin istotnych dla prawidłowego rozwoju naszego organizmu. Jest także bogata w przeciwutleniacze z grupy karotenoidów, które wpływają korzystnie na oczy i niwelują ryzyko rozwoju chorób układu sercowo-naczyniowego.

Jakie witaminy mają nektarynki?

Nektarynki są przede wszystkim źródłem witaminy C, która w 100 gramach tego owocu występuje w ilości blisko 14 gramów. Ponadto znajdziemy w niej również sporo witaminy E, mającej właściwości antymiażdżycowe i przeciwnowotworowe. Jej rola, podobnie więc jak witaminy C, polega głównie na antyoksydacyjnej ochronie organizmu, powodującej eliminację wolnych rodników, które przyczyniają się do rozwoju wielu chorób oraz starzenia się skóry.

Jakie właściwości mają nektarynki?

Nektarynki wspomagają układ odpornościowy i jednocześnie niwelują skutki zmęczenia i stresu. Jednym słowem, owoc ten dodaje energii, chroniąc organizm przed osłabieniem i wzmacniając serce. Spożywanie nektarynek wpływa także korzystnie na wygląd skóry, paznokci i włosów oraz przyczynia się do prawidłowego funkcjonowania narządu wzroku.

Ile kalorii ma nektarynka?

Nektarynka to idealny owoc dla osób, które dbają o linię lub są akurat na diecie. Jedynie 44 kcal w 100 g nektarynki w połączeniu ze sporą dawką błonnika to z pewnością kusząca alternatywa dla wielu wysokokalorycznych przekąsek. Jej dodatkowym atutem jest ponadto niski indeks glikemiczny, który czyni nektarynkę pożądanym składnikiem diety diabetyków.

Co zrobić z nektarynkami?

Nektarynki to owoce, z których można zrobić mnóstwo pyszności, w tym także kilka z przeznaczeniem do późniejszego spożycia, np. w okresie jesienno-zimowym. Idealną propozycją na chłodniejszy okres roku będą zatem konfitury czy dżemy nektarynkowe, dzięki którym zachowamy smak tych owoców na dłużej. Nektarynki mogą być też ciekawym dodatkiem do ciast czy babeczek, jak również deserów lodowych. Nie muszą jednak być wyłącznie składnikiem dań przyrządzanych na słodko, mogą wchodzić w skład bardziej wytrawnych przekąsek, takich jak sałatki czy kanapki.

Nektarynki w naszym kraju mają spore grono smakoszy. Każdego, kto przynajmniej raz ich skosztował, nie trzeba więcej do tego namawiać. Szkoda tylko, że ciągle tak mało używamy ich w kuchni. Bo przecież nie muszą być tylko spożywane w postaci przekąski – zasługują na to, by stać się również składnikiem urozmaicającym wiele dań. Warto bliżej przyjrzeć się temu owocowi także pod tym kątem.

Przeczytaj więcej

Newsletter

Bądź na bieżąco z nowościami
Kuchni Lidla!

Obserwuj nas

  • YouTube
  • Facebook
  • Pinterest
  • Instagram