Zdrowe nawyki żywieniowe – dlaczego są ważne?

Kształtowanie nawyków żywieniowych rozpoczyna się od wczesnego dzieciństwa. Dobre nawyki żywieniowe wykształcone na wczesnym etapie zaprocentują prawidłowym rozwojem naszego dziecka. Wiele schorzeń cywilizacyjnych ma swoje źródło w utrwalonych w dzieciństwie błędach żywieniowych. Dotyczy to między innymi nadwagi i otyłości. Osoby otyłe są częściej narażone m.in. na cukrzycę typu 2, nadciśnienie tętnicze czy chorobę niedokrwienną serca.

Jak zmienić nawyki żywieniowe?

Kształtowanie prawidłowych nawyków żywieniowych to proces. Wymaga stworzenia planu działań, współpracy – z innymi członkami rodziny, z dzieckiem, a także z placówkami oświatowymi. W wielu przypadkach potrzebna jest też zmiana własnych niekorzystnych zachowań i przyzwyczajeń. Dziecko, które widzi mamę pijącą słodki napój zamiast wody czy tatę wybierającego chipsy zamiast zdrowej przekąski, będzie robiło dokładnie to samo. Dlatego warto przyjrzeć się własnym błędom zanim ustalimy plan działania w stosunku do naszych dzieci. 

Wprowadź regularne pory posiłków

Racjonalne żywienie dziecka powinno uwzględniać 5 posiłków w ciągu dnia. Podawanie dziecku przekąsek między posiłkami kształtuje nawyk jedzenia niezwiązanego z głodem. Dbajmy o to, aby dziecko miało określone przerwy miedzy posiłkami. Ciągłe podjadanie, czasami produktów o niskiej wartości odżywczej, powoduje, że dziecko nie ma potem ochoty jeść wartościowego posiłku.

Dobieraj porcje odpowiedniej wielkości

Ważne jest właściwe dostosowanie porcji do wieku dziecka. Często zdarza się, że dziecko otrzymuje większe porcje, niż faktycznie potrzebuje. Prowadzi to do przekarmienia i przyzwyczaja dziecko do jedzenia zbyt dużych ilości. Nie zmuszajmy go do zjadania wszystkiego, co ma na talerzu. To my decydujemy, co dziecko je, ale niech ono decyduje, ile zje.

Jedz razem z dzieckiem

Wspólny posiłek jest okazją do pokazania dziecku własnych wyborów żywieniowych. Jeśli dziecko nie chce jeść określonych produktów, to nie znaczy, że mają one zniknąć z naszego stołu. Wprost przeciwnie: dziecko, które widzi, że tata je surówkę, a mama kaszę gryczaną, chętniej sięgnie po te produkty przy następnej okazji. Pośpiech nie wpływa dobrze ani na zdrowie, ani na atmosferę. Jedzmy posiłki spokojnie, w miłej atmosferze.

Róbcie wspólnie zakupy

To wspaniała zabawa, która pozwoli dziecku na wybór, ale także pokaże mu różnorodność produktów spożywczych. Warto jak najwięcej czasu spędzić w dziale warzyw i owoców, pozwalając dziecku wybrać jego ulubione. Świadome wybory podczas zakupów i czytanie etykiet na opakowaniach produktów są ważnym elementem edukacji żywieniowej dziecka. Dobrym pomysłem po wspólnych zakupach jest wspólne gotowanie.

Nie trzymaj w domu słodyczy

Jemy to, co mamy w zasięgu ręki. Ta zasada dotyczy wszystkich, także naszych dzieci. Dlatego nie kupuj słodyczy na zapas. Jako przekąskę podawaj dziecku warzywa i owoce – umyte i już pokrojone, kolorowe. Na pewno po nie chętnie sięgnie.

Nie nagradzaj słodyczami

Kolejnym błędem żywieniowym jest nagradzanie dziecka słodyczami. Nie obiecujmy mu słodyczy, jeśli np. zje cały obiad. Podawanie dziecku jedzenia jako nagrody może mieć niekorzystne następstwa. W ten sposób utrwalamy u niego emocjonalny stosunek do jedzenia, co może w konsekwencji doprowadzić do sięgania po słodycze w stresujących sytuacjach, tzw. zajadanie stresu.

Bądź cierpliwy

Rodziców nie powinien zniechęcać fakt, że dziecko nie chce jeść danej potrawy. Czasami wystarczy zmienić sposób przyrządzenia, formę podania czy kolorystykę, aby zachęcić dziecko do spróbowania danego produktu. Ważne jest kształtowanie u dziecka wyobraźni żywieniowej oraz chęci poznawania nowych smaków.

 

Pamiętajmy! To rodzice wyznaczają granice i od nich zależy, czy nauczą dziecko określonych reguł, także związanych ze spożywaniem posiłków. Jak cały proces wychowawczy, wymaga to konsekwencji oraz jasnego sformułowania zasad, które  zaprocentują wykształceniem dobrych nawyków żywieniowych u naszych dzieci.

 

Piśmiennictwo:

- Szajewska H., Horvath A. (red.), Żywienie i leczenie żywieniowe dzieci i młodzieży, Medycyna Praktyczna, Kraków 2017.

- Weker H., Poradnik żywienia dziecka w wieku od 1 do 3 roku życia, Instytut Matki i Dziecka, Warszawa 2014.

Trwa ładowanie komentarzy

Newsletter

Bądź na bieżąco z nowościami
Kuchni Lidla!

Obserwuj nas

  • YouTube
  • Facebook
  • Pinterest
  • Instagram