Brukselka

Brukselka pochodzi z Belgii i początkowo nazywana była kapustą brukselską. To właśnie w okolicach Brukseli przypuszczalnie pojawiła się po raz pierwszy w uprawie. Co ciekawe, to najmłodsze z rodziny kapustnych warzywo pełniło początkowo wyłącznie funkcje dekoracyjne, znacznie później zyskując uznanie w kuchni. Dziś z apetytem brukselkę jada się w Niemczech, Holandii, Wielkiej Brytanii, a nawet w Australii, ale już niekonieczne w Belgii. A w Polsce? Gości dopiero od niedawna, bo od końca XIX wieku, sukcesywnie zadomawiając się w polskiej kuchni.

Czy brukselka to kapusta?

Brukselka, a właściwie kapusta warzywna brukselska, to roślina będąca odmianą botaniczną powszechnie znanej kapusty. Należy do rodziny kapustnych, a zatem można uznać, że jest pełnoprawnym jej członkiem i w pełni zasługuje na miano kapusty. Ponoć powstała ze skrzyżowania kapusty głowiastej z jarmużem.

Jaki smak ma brukselka?

Brukselka znana jest ze swego specyficznego zapachu, który wydziela podczas gotowania, oraz goryczkowego smaku. Okazuje się jednak, że odpowiednio przygotowana wcale nie musi tak smakować. Wystarczy poznać kilka prostych sposobów jej przyrządzania, aby wyeliminować charakterystyczny gorzkawy posmak.

Czy brukselka jest zdrowa?

Brukselka działa antyoksydacyjnie, dzięki czemu zapobiega rozwojowi wielu chorób, w tym również nowotworów, i opóźnia proces starzenia się organizmu. Zawiera sulforafan o działaniu przeciwnowotworowym, co przekłada się na profilaktykę raka piersi i jajników, ponieważ związki azotowe usuwają nadmiar hormonów. Jako że zawiera witaminę C, wzmacnia układ odpornościowy i eliminuje ryzyko wystąpienia infekcji. Tak wszechstronne działanie zawdzięcza występującym w jej składzie przeciwutleniaczom, które sprawiają, że brukselka jest często wymieniana wśród tzw. warzyw młodości.

Jakie witaminy ma brukselka?

Brukselka zawiera wiele witamin, wśród których prym wiedzie witamina C – 100-gramowa porcja w ponad 100% pokrywa dzienne zapotrzebowanie na tę witaminę. Dodatkowo brukselka bogata jest w witaminy A, K, witaminy z grupy B, w tym w kwas foliowy – niezbędny w diecie ciężarnych i matek karmiących. Warzywo to dostarcza też wielu składników mineralnych, m.in. potas, który wpływa na układ krążenia, oraz wapń. Zawarty w brukselce błonnik poprawia pracę jelit.

Ile węglowodanów ma brukselka?

Brukselka zawiera niewielką ilość węglowodanów. Na 100 g surowej brukselki przypada zaledwie 9,2 g. Jeszcze mniej węglowodanów zawiera ugotowana brukselka, bo tylko 8,1 g w 100-gramowej porcji. Nie musimy zatem obawiać się o nieplanowane kilogramy, bo jedząc brukselkę z pewnością ich nam nie przybędzie.

Czy brukselka jest ciężkostrawna?

Brukselka, jak na warzywo spokrewnione z kapustą przystało, może powodować wzdęcia. Nie należy się tym jednak zniechęcać, bo wystarczy jadać ją w towarzystwie kminku, koperku, majeranku czy ziół prowansalskich, aby zneutralizować dyskomfort po jej zjedzeniu. Trzeba też wziąć pod uwagę fakt, że brukselka zawiera jednocześnie dużo błonnika, który ułatwia trawienie i poprawia perystaltykę jelit.

Ile kalorii ma brukselka?

Brukselka to bardzo lekkie warzywo pod względem energetycznym, dlatego bez żadnych wyrzutów sumienia można je spożywać podczas stosowania diety odchudzającej. W zależności od formy przyrządzenia, brukselka w 100 g zawiera od 30 do 45 kcal. Najmniej kalorii dostarcza w postaci gotowanej. Po obróbce termicznej w 100 g brukselki znajduje się zaledwie 36 kcal.

Jak przygotować brukselkę?

Brukselkę przed przyrządzeniem należy najpierw obrać i opłukać. Najlepiej rozpocząć od oderwania jej zewnętrznych liści i odkrojenia końcówki głąba. Aby przyspieszyć gotowanie, warto też ponacinać jej twardsze końce na krzyż. Tak przygotowaną brukselkę moczymy kilka minut w zimnej wodzie, co sprawi, że stanie się bardziej jędrna.

Z czym jeść brukselkę?

Brukselka stanowi znakomity dodatek do dań obiadowych. Będzie zatem idealnie  pasować do wszelkich mięs, np. polędwiczek czy kurczaka. Równie dobrze smakuje także w niecodziennej kompozycji z grzybami oraz gnocci. Małe, zielone główki kapustne możemy do smaku polać różnego rodzaju sosami, np. pomidorowym czy vinegrette. Tradycjonalistom pozostaje oczywiście zawsze zasmażana na maśle bułka tarta. Jeśli natomiast chcemy wzbogacić brukselkę o smakowite dodatki, to polecamy migdały, natkę pietruszki, starty czosnek, parmezan czy paprykę.

Jak pozbyć się goryczki brukselki?

Istnieje kilka sposobów na pozbycie się charakterystycznej dla brukselki goryczki. Przede wszystkim zastanawiając się nad formą jej przyrządzenia, wybierajmy zawsze gotowanie na parze. Dzięki temu wyeliminujemy niepożądany smak, a zachowamy więcej składników odżywczych. Jeśli musimy już ugotować brukselkę w wodzie, to wrzucajmy ją dopiero do wrzątku i gotujmy bez przykrycia, aby uniknąć nagromadzenia się nieprzyjemnej woni. Do wody z gotującą się brukselką można również dodać odrobinę cukru, mleka lub dorzucić piętkę chleba. Najłatwiej jest jednak po prostu ugotować mrożoną brukselkę, wtedy mamy pewność, że ujemna temperatura pozbawiła ją już wcześniej goryczy.

Jakie przyprawy dodawać do brukselki?

Podstawowymi przyprawami, które możemy dodawać do brukselki, są oczywiście pieprz i sól. Oprócz nich mile widziane są także rozmaryn, czosnek, cebula, majeranek, koperek, kminek oraz wszelkie zioła, np. prowansalskie. Polecamy spróbować więc brukselek w aromatycznym pesto ziołowym. W przypadku tego warzywa możemy pozwolić sobie również na doprawienie go oliwą z oliwek czy octem balsamicznym. Możliwości jest więc, jak widać, naprawdę sporo.

Jak gotować brukselkę?

Brukselkę najlepiej gotować na parze, bo dzięki temu zachowuje ona swoje najcenniejsze wartości odżywcze i, co istotne, ma lepszy smak. Można oczywiście podejść do tematu tradycyjnie, czyli gotując ją w osolonej wodzie. W tym przypadku pamiętajmy jednak o wrzuceniu brukselki dopiero do wrzątku. Warto dodać też do wody trochę mleka i cukru. Zamiast wody można użyć bulionu warzywnego czy mięsnego.

Ile gotować brukselkę?

Czas gotowania brukselki jest uzależniony od sposobu jej przyrządzania. Najdłużej gotujemy ją na parze, bo ok. 10 minut. Nieco krócej w wodzie lub bulionie. Wtedy musimy przeznaczyć na ten proces obróbki termicznej ok. 5-7 minut. Ważne, aby, bez względu na sposób gotowania, nie dopuścić do rozgotowania brukselki. Idealnie ugotowana brukselka powinna być al dente oraz mieć nadal zielony kolor.

Brukselka to warzywo, którego smak można albo pokochać, albo znienawidzić. Nie rodzi uczuć pośrednich. Aby jednak określić, czy należymy do grupy jej zwolenników, czy też przeciwników, trzeba po prostu jej spróbować, pamiętając o zasadach jej odpowiedniego przyrządzania. Nie sztuką jest bowiem ugotować brukselkę, ale sztuką jest zrobić to dobrze.

Przeczytaj więcej

Newsletter

Bądź na bieżąco z nowościami
Kuchni Lidla!

Obserwuj nas

  • YouTube
  • Facebook
  • Pinterest
  • Instagram