Dobry plan na posiłek dla dziecka

Prawidłowy sposób żywienia warunkuje optymalny rozwój umysłowy i fizyczny dziecka. Rodzicie powinni zadbać, by jadłospis dziecka zawierał produkty, które dostarczą mu odpowiednie ilości wszystkich niezbędnych składników odżywczych: węglowodanów, białek, tłuszczów, witamin i minerałów. Racjonalnie zbilansowana i urozmaicona dieta uchroni dziecko przed nadmiarem lub niedoborem składników pokarmowych, które mogą zaburzyć prawidłowy wzrost czy rozwój intelektualny.

Wartości odżywcze, kaloryczność, witaminy, ilość posiłków, wielkość porcji… Jest tyle zasad, które trzeba brać pod uwagę planując posiłki dla dzieci. Żeby ułatwić sprawę rodzicom poniżej zebraliśmy te najważniejsze.

UROZMAICENIE; dieta dziecka w każdym wieku powinna być urozmaicona i zawierać produkty ze wszystkich głównych grup żywności wliczając w to produkty zbożowe, warzywa, owoce, jaja, produkty mleczne i mięsne. Ograniczać należy produkty bardziej kaloryczne, o większej zawartości cukru, soli i tłuszczu.

REGULARNIE! Najlepiej już od najmłodszych lat naucz dziecko spożywać posiłki o ustalonych porach w ciągu dnia. Przerwy pomiędzy nimi nie powinny być dłuższe niż 3-4 godziny. Zapobiegnie to nie tylko napadom głodu, ale również wpłynie pozytywnie na koncentrację.

KONIECZNIE ŚNIADANIE! Dziecko nie powinno opuszczać domu bez śniadania – zarówno tego spożytego przed wyjściem do szkoły, jak i posiłku przygotowanego do spożycia w przerwie między lekcjami.

5 PORCJI WARZYW I OWOCÓW; Co najmniej 5 porcji warzyw i owoców w ciągu dnia zapewni dziecku odpowiednią dawkę witamin i związków mineralnych. Już połowa pomarańczy czy jedno kiwi pokryje całodzienne zapotrzebowanie 8-letniego dziecka na witaminę C wspomagającą nie tylko odporność, ale również ułatwiającą wchłanianie wapnia i żelaza.

PORCJA ZALEŻNA OD WIEKU; wielkość porcji podawanej dzieciom powinna być dostosowana do wieku dziecka. Warto również pamiętać, że dzieci w tym samym wieku mogą mieć różne potrzeby żywieniowe, wynikające z różnych przyczyn.

APETYT, SPRAWA INDYWIDUALNA; ilość żywności spożywanej przez dziecko, w zależności od apetytu, może zmieniać się z dnia na dzień. Nie należy za wszelką cenę nakłaniać dziecka do pozostawienia pustego talerza, ani też oferować kolejnej dokładki. Dzieci starsze oraz bardziej aktywne mają nieco większe potrzeby żywieniowe i z reguły same upominają się o większą porcję.

ROZSZERZAJ MENU! asortyment produktów oferowanych dzieciom powinien być stale rozszerzany. Częste podawanie małych porcji nawet najbardziej nielubianych produktów przyniesie oczekiwany efekt. Należy unikać jednoczesnego wprowadzania do diety dużej ilości nowych produktów.

JAKOŚĆ I WARTOŚĆ; przy wyborze produktów dla dzieci koniecznie kieruj się jakością i wartością odżywczą żywności. Dobry wybór to produkty ekologiczne.

NIE NAGRADZAJ JEDZENIEM; nie należy oferować dzieciom żywności jako nagrody, ani też traktować jadania posiłków jako zabawy.

Jak możesz poprawić sposób odżywiania dziecka?

1. Nie przechowuj w domu produktów, które są jedynie źródłem pustych kalorii

2. Ogranicz spożycie słodkich napojów - często w 1 porcji znajdziesz kilka łyżeczek cukru

3. Duże nie zawsze jest lepsze – unikaj porcji XL dla dziecka. Naucz dziecko by spożywało taką ilość posiłku, która zaspokoi jego głód. Nie przekarmiaj dziecka.

4. Pamiętaj, że co najmniej 2 razy w tygodniu na talerzu twojego dziecka powinna się znaleźć ryba morska.

5. Planuj z dzieckiem posiłki. Zabieraj je na zakupy i pozwól mu wybrać warzywa i owoce na cały tydzień. Zachęcaj do próbowania nowych smaków.

Trwa ładowanie komentarzy

Newsletter

Bądź na bieżąco z nowościami
Kuchni Lidla!

Obserwuj nas

  • YouTube
  • Facebook
  • Pinterest
  • Instagram