Arbuz

W Polsce znany ze swych dość okazałych rozmiarów i czerwonego miąższu, w rzeczywistości posiada ponad 1200 odmian. Spotkać możemy więc arbuzy żółte i pomarańczowe, a co ciekawe, znacznie odbiegające kształtem od powszechnie znanego owalu. W Japonii wyhodowano bowiem arbuza, który przybrał formę... kwadratu, a nawet piramidy. To nie żart, to fakt!

Arbuz to owoc czy warzywo?

Arbuz, zwany kawonem, w powszechnym przekonaniu jest owocem, co zapewne zawdzięcza wyczuwalnej w smaku słodyczy. W rzeczywistości należy jednak do roślin z rodziny dyniowatych. Według klasyfikacji botanicznej zalicza się go mimo wszystko do warzyw.

Jak rosną arbuzy?

Arbuzy ciągle jeszcze rosną dziko w Afryce Południowej, skąd się wywodzą. Ich sukcesywnie zwiększająca się popularność sprawia, że uprawiane są w wielu krajach na całym świecie. Arbuzy rosną, podobnie jak dynia, płożąc się po ziemi i wydając rozłożyste pędy, z których wyrastają duże ciemnozielone liście z charakterystycznymi węzłami czepnymi.

Czy arbuz jest zdrowy?

Arbuz jest bogatym źródłem antyoksydantów, które mają korzystny wpływ na nasz organizm. Jednym z nich jest likopen, który reguluje ciśnienie tętnicze i niweluje ryzyko zachorowania na nowotwory. Przeciwutleniacze obecne w arbuzie poprawiają również kondycję skóry i opóźniają proces jej starzenia.

Jakie witaminy ma arbuz?

Arbuz, składający się w ponad 90% z wody, należy do owoców, a właściwie warzyw, które ugaszą pragnienie nawet w najbardziej upalne dni. Nie jest jednak zbyt zasobny w składniki odżywcze. Zawiera małą ilość witamin i składników mineralnych. Mimo wszystko, głównie ze względu na zawartość związków o charakterze antyoksydacyjnym, warto włączyć go do codziennej diety.

Jakie właściwości ma arbuz?

Arbuz wykazuje przede wszystkim właściwości antynowotworowe i przeciwzapalne. Poza tym ma działanie moczopędne, dzięki czemu zapobiega infekcjom układu moczowego. Co ciekawe, jedząc arbuza przed treningiem, możemy wpłynąć na efektywność wykonywanych ćwiczeń, przyspieszając regenerację mięśni.

Czy arbuz tuczy?

Arbuz pomimo sporej zawartości węglowodanów nie tuczy. Oczywiście, dotyczy to wyłącznie sytuacji, w których jest spożywany w rozsądnych ilościach. W nadmiarze każdy owoc czy warzywo mogą tuczyć i powodować nawet nieznaczny wzrost masy ciała. Niestety, arbuz ma wysoki indeks glikemiczny, co oznacza, że osoby chorujące na cukrzycę muszą ograniczać jego spożycie.

Ile kalorii ma arbuz?

Arbuz jest niskokaloryczny, bowiem w 100 g zawiera jedynie 30 kcal. Na dodatek znajdziemy w nim błonnik, który usprawnia procesy trawienia i przedłuża uczucie sytości, co oznacza, że bez żadnych wyrzutów sumienia mogą spożywać go osoby będące na diecie redukcyjnej.

Jak wybrać arbuza?

Aby wybrać odpowiedniego arbuza, trzeba zwrócić uwagę na kilka kwestii. Przede wszystkim liczy się jego waga i rozmiar. Im cięższy, tym lepszy, bo zawiera więcej wody, co automatycznie świadczy o jego dojrzałości. Warto też od razu sprawdzić dźwięk, jaki wydaje – po stuknięciu palcami powinien przypominać odgłos bębenka. Na koniec przyglądamy się barwie. Dojrzałe i słodkie okazy mają ciemnozielony kolor z dużą ilością charakterystycznych pajęczynek. Kolorystyka jest również ważna w przypadku miejsca, gdzie owoc łączył się z łodygą. Właściwy jest żółty kolor plamki. Biały wskazuje, że arbuz został zerwany zbyt wcześnie i nie zdążył jeszcze w pełni dojrzeć.

Jak podać arbuza?

Arbuza najłatwiej podać surowego i pokrojonego w kawałki. W takiej postaci stanowi doskonałą przekąskę podczas upalnych dni. Możemy go również serwować jako składnik sałatek. Doskonale smakuje z granatem i gruszką, melonem oraz wieloma innymi owocami. Orzeźwiającą moc posiada także w płynnej wersji, np. w koktajlach czy chłodnikach.

Jak obrać arbuza?

Zanim podamy arbuza w jakiejkolwiek formie, warto go obrać ze skóry. W tym celu potrzebujemy deski do krojenia oraz ostrego i długiego noża. Najpierw dzielimy arbuza na dwie połowy, po czym układamy jedną z połówek wewnętrzną stroną na desce. Teraz pozostaje już tylko sukcesywnie odcinać skórkę nożem, z góry do dołu, analogicznie postępując z drugą połówką arbuza.

Jak pokroić arbuza?

Czerwony i miękki miąższ arbuza można pokroić na wiele sposobów. Zdecydowanie najpopularniejsza  jest metoda krojenia w łódeczki, które kształtem odpowiadają połówce arbuza. Wystarczy więc przekroić go na pół, a następnie w poprzek kroić cienkie paski. Inną możliwością jest pokrojenie arbuza w słupki. Po przekrojeniu go na pół, każdą z części nacinamy nożem wzdłuż i w poprzek, podobnie jak postępujemy w przypadku cebuli. Dzięki temu ostatecznie uzyskamy kostkę.

Czy pestki arbuza można jeść?

Pestki arbuza, z czego z reguły niewiele osób zdaje sobie sprawę, można jeść podobnie jak miąższ owocu. Najlepiej spożywać je w postaci uprażonej. W tym celu wystarczy po umyciu i osuszeniu pestek rozłożyć je na blaszce i piec w piekarniku w temperaturze 220 stopni Celsjusza około 30 minut. Dodatkowo przed pieczeniem warto je przyprawić, np. oliwą z oliwek, solą, cukrem, papryką słodką lub ostrą czy odrobiną soku z limonki. Uprażone w ten sposób pestki arbuza należy obrać z łupin i dodać do sałatki albo zajadać jako samodzielną przekąskę.

Arbuz jest doceniany w Polsce zwłaszcza latem, gdy w upalne dni żar leje się z nieba. Wtedy szukamy w nim orzeźwienia, przy okazji gasząc pragnienie. I choć kojarzy się głównie z odległymi, ciepłymi krajami, to kilka jego odmian możemy uprawiać również w klimacie umiarkowanym, oczywiście w odpowiednich warunkach. Jeśli tylko zapewnimy mu temperaturę w granicach 22-28 stopni Celsjusza, to możemy podjąć się jego uprawy nawet w przydomowej szklarni.

Przeczytaj więcej

Newsletter

Bądź na bieżąco z nowościami
Kuchni Lidla!

Obserwuj nas

  • YouTube
  • Facebook
  • Pinterest
  • Instagram