Fasolka szparagowa

Pochodzi z Ameryki, gdzie została doceniona jeszcze przez Indian, dla których była cennym składnikiem białka w diecie. W Europie na dobre rozpowszechnili ją dopiero Francuzi, którym w XIX w. przypadła do gustu, kojarząc się w smaku ze szparagami. Im zresztą zawdzięcza po części swoją nazwę stosowaną wymiennie – fasolka szparagowa lub francuska

Czy fasolka szparagowa jest zdrowa?

Fasolka szparagowa, a zwłaszcza jej zielona odmiana, to cenny składnik zbilansowanej diety. Zawiera wiele witamin i minerałów, które mają dobroczynny wpływ na funkcjonowanie organizmu. Jej regularne spożywanie obniża poziom cholesterolu, zapobiegając tym samym chorobom układu krążenia. Zawarte w fasolce szparagowej przeciwutleniacze niwelują ryzyko chorób nowotworowych i przedłużają młodość skóry. Wszystko więc wskazuje na to, że fasolkę szparagową warto na stałe włączyć do swojego jadłospisu.

Jakie witaminy ma fasolka szparagowa?

Fasolka szparagowa to przede wszystkim bogate źródło witamin A, C oraz K. Za ich sprawą warzywo to przyczynia się do wzmocnienia odporności organizmu, poprawia wzrok oraz krzepliwość krwi. W fasolce znajdziemy też sporą ilość kwasu foliowego, który zapobiega powstawaniu nowotworów płuc, jelita grubego oraz kobiecych narządów rodnych.

Czy fasolka szparagowa jest dietetyczna?

Fasolka szparagowa, bez względu na jej odmianę, zawiera błonnik, który wspomaga procesy trawienne i przyspiesza metabolizm. Dzięki temu bez przeszkód mogą ją spożywać nawet osoby będące na diecie. Ważne tylko, aby nie łączyć jej z masłem i bułką tartą, które znacznie zwiększają kaloryczność warzywa i są jedynie dodatkiem wpływającym na walory smakowe dania.

Ile kalorii ma fasola szparagowa?

100-gramowa porcja gotowanej fasolki szparagowej, w zależności od koloru warzywa, zawiera od 26 do 35 kcal. Mniejszą wartością energetyczną charakteryzuje się jej żółta odmiana. Zielona fasolka ma już nieco więcej kalorii, choć nie można powiedzieć, że jej spożywanie w jakikolwiek sposób przyczynia się w większym stopniu do wzrostu masy ciała.

Jak ugotować fasolkę szparagową?

Fasolkę szparagową przed ugotowaniem należy oczyścić i pozbyć się jej charakterystycznych ogonków, najlepiej ucinając je za pomocą noża. Teraz pozostaje już tylko umyć ją i wrzucić do garnka z zimną wodą. Na pół kilograma fasolki potrzebujemy mniej więcej 2 l wody, którą przyprawiamy solą i cukrem. Po ugotowaniu fasolkę odcedzamy i podajemy z ulubionymi dodatkami.

Ile gotować fasolkę szparagową?

Czas gotowania fasolki szparagowej zależy od jej odmiany oraz stopnia świeżości. Im młodsza, tym mniej czasu poświęcimy na jej ugotowanie. Z reguły też fasolka żółta staje się szybciej miękka aniżeli zielona. Na ugotowanie pierwszej przeznaczymy ok. 10 minut, a tej drugiej już prawie 20 minut. Tak czy inaczej, za każdym razem warto sprawdzać jej stan w trakcie gotowania.

Czy fasolkę szparagową można mrozić?

Jeśli chcemy, by fasolka szparagowa gościła na naszych stołach późną jesienią czy zimą, to możemy ją zamrozić. Dzięki temu zachowa zarówno swoje wartości odżywcze, jak i walory smakowe.

Jak zamrozić fasolkę szparagową?

Fasolkę szparagową mrozimy po wcześniejszym blanszowaniu. Proces ten ma na celu usunięcie enzymów, które powodują utratę jej koloru i jędrności. Wystarczy więc, że fasolkę, którą zamierzamy zamrozić, umyjemy dokładnie i odetniemy końcówki. Teraz przystępujemy do blanszowania, czyli zanurzania fasolki na 2-3 minuty we wrzątku, a następnie w bardzo zimnej wodzie. Tak przygotowane warzywa odsączamy i osuszamy delikatnie ręcznikiem papierowym, a na końcu przekładamy do woreczków i wkładamy do zamrażalnika.

Jak zaprawić fasolkę szparagową?

Fasolkę szparagową można równie dobrze pasteryzować w słoikach. Wymaga to jednak więcej pracy aniżeli mrożenie. Oprócz mycia, odcinania ogonków i blanszowania trzeba jeszcze doliczyć czas potrzebny na przygotowanie zalewy oraz wielokrotną pasteryzację słoików. Po zblanszowaniu fasolkę trzeba ułożyć pionowo w słoikach i zalać ją wcześniej zagotowaną zalewą, składającą się z wody, soli, cukru i octu. Zakręcone słoiki pasteryzujemy następnie przez 3 dni, każdego dnia skracając czas gotowania.

Jak przyrządzić fasolkę szparagową?

Najpopularniejszym sposobem przyrządzania fasolki szparagowej w polskiej kuchni jest podanie jej w wersji gotowanej z zasmażką, na którą składają się masło i bułka tarta. W takiej formie towarzyszy nam podczas obiadów, stanowiąc smaczny dodatek do mięs czy ryb. I choć ten sposób bywa najszybszy, to warto przekonać się do kilku innych, zapewne mniej znanych przepisów. Ich podstawą są przede wszystkim sałatki. Fasolka szparagowa stanowi naprawdę wartościowy element tego rodzaju przekąsek, które można przygotować z zaledwie kilku składników, np. pomidorów i sera fety. Ciekawym urozmaiceniem jest także podanie jej z kurkami i orzechami włoskimi. I wreszcie zupy. Fasolka szparagowa może doskonale uzupełniać ich bogaty w wartości odżywcze i walory smakowe skład.

Bez względu na kolor fasolki szparagowej warto być z nią w kuchni za pan brat. Wymówek nie mają w jej przypadku nawet osoby dbające o linię, bo jej spożywanie zapewni im notabene podobną sylwetkę jak kształt samego warzywa. Nie ma więc na co czekać, tylko gotować fasolkę i zajadać się nią do woli!

Przeczytaj więcej

Przepisy

zobacz więcej przepisów

Newsletter

Bądź na bieżąco z nowościami
Kuchni Lidla!

Obserwuj nas

  • YouTube
  • Facebook
  • Pinterest
  • Instagram