Szpinak

W języku perskim szpinak to „aspanakh", co w wolnym tłumaczeniu oznacza „zielona dłoń” i doskonale oddaje kształt liści tego warzywa. Wywodzący się najprawdopodobniej ze środkowo-zachodniej Azji, stał się podstawą kuchni europejskiej w XIV w. i do dziś towarzyszy nam w kulinarnych eksperymentach. Nic dziwnego, w końcu jego smak docenił sam Popeye, bohater amerykańskiego filmu animowanego pod tym samym tytułem, który tryskał energią po każdorazowym zjedzeniu puszki szpinaku.

Dlaczego warto jeść szpinak?

Szpinak to znakomite remedium na nadciśnienie. Działa kojąco na układ nerwowy – pomaga radzić sobie ze stresem oraz bólami i zawrotami głowy przez niego wywołanymi. Ponadto udowodniono, że jedząc liście szpinaku, zapobiegamy nowotworom i chronimy organizm przed miażdżycą. Szpinak stosuje się wspomagająco również w anemii. Szczególnie zalecany jest kobietom w ciąży, ponieważ wpływa na właściwy rozwój układu nerwowego płodu.

Co zawiera szpinak?

Szpinak obfituje w cenne dla zdrowia witaminy oraz minerały. Oprócz witamin C, K oraz A, można w nim znaleźć również witaminy z grupy B, a także żelazo, magnez, potas czy beta-karoten. Warto podkreślić, że warzywo to jest cennym źródłem przeciwutleniaczy oraz kwasu foliowego.

Ile kalorii ma szpinak?

100 g szpinaku dostarcza 23 kcal, które można spalić podczas minuty szybkiego biegu lub 6 minut żwawego chodu. Oznacza to, że szpinak jest warzywem niskokalorycznym, dlatego mogą go spokojnie zajadać osoby mające problem z nadwagą. Szpinak jest również dobrym źródłem błonnika, który wpływa na prawidłową pracę układu pokarmowego.

Co to jest szpinak baby?

Szpinak dostępny jest w sklepach w postaci świeżej lub mrożonej. Najczęściej spotykamy się z tą drugą opcją, a w niektórych punktach sprzedaży możemy natrafić na tzw. szpinak baby. Nie jest to wbrew pozorom żadna inna odmiana tego warzywa, a jedynie nazwa zarezerwowana dla świeżych i młodych liści szpinaku.

Jak przechowywać szpinak?

Szpinak najlepiej smakuje na świeżo, dlatego jeśli tylko mamy możliwość, starajmy się jeść go w sezonie, gdy jest ogólnodostępny. Sposobem pozwalającym zachować jego walory smakowe jest mrożenie. Jeśli natomiast jesteśmy zmuszeni przechować go do następnego dnia, to koniecznie włóżmy go do szczelnie zamkniętego naczynia i umieśćmy w lodówce.

Jak przyrządzić szpinak?

Szpinak można przyrządzić na wiele sposobów. Jest doskonałym składnikiem sałatek, koktajli czy smoothies, w których najlepiej smakują jego młode i świeże liście. Najczęściej wykorzystujemy go jednak do dań na ciepło, na przykład wzbogacając jego smakiem lasagne czy zapiekanki. Najlepiej jednak komponuje się z makaronem i różnego rodzaju dodatkami.

Jak przygotować świeży szpinak?

Przygotowanie świeżego szpinaku jest proste i szybkie. Wystarczy umyć jego liście pod bieżącą wodą, pozostawić je do wyschnięcia, a następnie na dobrze rozgrzaną patelnię z odrobiną masła wrzucić pokrojoną cebulę i czosnek. Po ich zeszkleniu dodajemy partiami świeże liście szpinaku, doprawiając je solą i pieprzem, a także szczyptą gałki muszkatołowej. Całość smażymy bardzo krótko, do skurczenia się liści szpinaku. Nakładamy na talerz i gotowe!

Jak przyrządzić szpinak mrożony?

Szpinak mrożony jest najpopularniejszą postacią tego warzywa, dostępną w sklepach przez cały rok. Aby przyrządzić mrożone liście szpinaku (całe lub rozdrobnione), wystarczy podgrzewać mrożonkę na małym ogniu aż do momentu odparowania wody. Następnie należy dodać masło lub inny preferowany przez nas tłuszcz, a także przeciśnięty przez praskę czosnek oraz przyprawy: sól, pieprz i gałkę muszkatołową. Całość należy krótko dusić, dodając na końcu jogurt naturalny, śmietanę lub kefir.

Jak doprawić szpinak?

Szpinak idealnie komponuje się z czosnkiem i cebulą. Oczywiście, nie może zabraknąć również soli i pieprzu, a dla uzyskania najlepszych efektów smakowych warto doprawić go także gałką muszkatołową. Dopełnieniem całości będą sery: żółty, feta lub pleśniowy, które znakomicie współgrają ze smakiem szpinaku.

Jak mrozić szpinak?

Mrożenie szpinaku to bardzo praktyczny sposób wykorzystania tego warzywa w kuchni poza sezonem. Należy zacząć od zblanszowania liści we wrzącej wodzie przez ok. 30 sekund do maksymalnie 1 minuty. Po wyłożeniu liści na sito i odczekaniu aż wyschną i wystygną, przekładamy je do naczynia z niewielką ilością wody i blendujemy. Później pozostaje już tylko napełnić powstałą masą foremki, np. służące do pieczenia muffinek, i zamrozić. Na koniec wyjmujemy zamrożony szpinak z foremek, wkładamy do foliowego woreczka i z powrotem do zamrażalnika.

Jak zrobić dobry szpinak?

Sekretem przyrządzenia smacznego szpinaku jest dodanie do niego odpowiedniej ilości przypraw, a także  kolejność ich dodawania. Przykładowo czosnek powinniśmy wrzucić na patelnię dopiero pod koniec smażenia, aby liście nie stały się w smaku zbyt gorzkie. Podstawą jest jednak zawsze dysponowanie odpowiednio świeżym produktem.

Szpinak, nieważne, czy świeży, czy mrożony, wraca do łask i staje się coraz częstszym składnikiem diety Polaków. Jego renesans cieszy, gdyż jest to nie tylko smaczne warzywo, ale także zdrowe – bogate w witaminy i minerały. Odkrywajmy więc szpinak i korzystajmy z jego właściwości.

Przeczytaj więcej

Przepisy

zobacz więcej przepisów

Newsletter

Bądź na bieżąco z nowościami
Kuchni Lidla!

Obserwuj nas

  • YouTube
  • Facebook
  • Pinterest
  • Instagram