Bób

Choć zagłębie uprawy bobu znajduje się w basenie Morza Śródziemnego, na Bliskim Wschodzie i w Centralnej Azji, to Polska również ma swoje zasługi w jego popularyzacji. Gdyby nie lubelscy rolnicy, którzy wpadli na wynalazek łuskarki do bobu, piorąc swe brudne ubrania we Frani, nikt do dnia dzisiejszego nie słyszałby o takim urządzeniu. A zatem kuchnia arabska ma swój falafel, czyli danie w postaci kulek z bobu, grochu lub ciecierzycy, a Polska ma… łuskarkę do bobu.

Czy bób jest zdrowy?

Za korzystnym wpływem bobu na funkcjonowanie organizmu przemawia wiele istotnych cech tego warzywa. Już sam fakt, że bób zaliczany jest do roślin strączkowych, czyni go wartościowym składnikiem diety. Jak bowiem powszechnie wiadomo, wiąże się to z bogatą zawartością witamin oraz minerałów. Dla osób, które dbają o sylwetkę, nie bez znaczenia będzie z kolei informacja, że spożywanie bobu usprawnia procesy trawienia. Wszystkie te cenne atuty zamknięte są w małych zielonych ziarnach bobu.

Jakie właściwości odżywcze ma bób?

Warto wiedzieć, że właściwości odżywcze bobu są nawet lepsze aniżeli spokrewnionych z nim grochu czy fasoli. Jeśli mamy więc możliwość wyboru spośród tych warzyw, to bez wahania decydujmy się na bób. Jego największym atutem jest bowiem zawartość białka roślinnego, które z powodzeniem może stać się zamiennikiem białka pochodzenia zwierzęcego. Bób może zatem stanowić częściowy lub całkowity zamiennik mięsa w diecie, przyczyniając się przy okazji do obniżenia poziomu szkodliwych tłuszczów nasyconych.

Jakie witaminy ma bób?

Bób stanowi dobre źródło witamin i minerałów. Wyróżnia się dużą zawartością kwasu foliowego, askorbinowego (czyli witaminy C), niacyny oraz cynku. Taka kompozycja składników odżywczych wspomaga przede wszystkim układ odpornościowy oraz nerwowy. Obecność sporej ilości błonnika oddziałuje ponadto na procesy trawienne, przyspieszając metabolizm i rozwiązując tym samym problemy natury jelitowo-żołądkowej.

Czy bób tuczy?

Bób ma tę cudowną właściwość, że po jego zjedzeniu dłużej zachowujemy uczucie sytości w żołądku. W związku z tym nawet małe ilości tego warzywa mogą szybko zaspokoić głód, nie powodując wzrostu wagi ciała. Oznacza to, że bób nie tuczy, a przynajmniej nie w dużym stopniu – oczywiście pod warunkiem, że spożywamy go w niewielkich porcjach.

Ile kalorii ma bób?

100-gramowa porcja surowego bobu ma 38 kcal. Z kolei taka sama ilość tego warzywa po ugotowaniu dostarcza ok. 110 kcal. Dość spora kaloryczność bobu po obróbce termicznej nie powinna nas jednak zniechęcać, ponieważ jego ziarna są bogate w sycący błonnik oraz białko, które potrafią szybko i skutecznie zaspokoić nawet największy głód.

Jak jeść bób?

Bób można jeść na surowo, choć w tej postaci spożywany jest o wiele rzadziej niż gotowany. Jednak ziarna mogą zostać zjedzone bez wcześniejszej obróbki termicznej tylko wtedy, gdy są młode i mają wystarczająco miękką skórkę. Zazwyczaj więc jadamy bób gotowany i pozbawiony skórki, która bywa zbyt twarda, aby ją dokładnie pogryźć i przetrawić. Wyjątkiem są młode nasiona bobu, charakteryzujące się naprawdę delikatną i prawie niewyczuwalną łupiną.

Jak ugotować bób?

Aby ugotować bób, wystarczy garnek z wodą, a w przypadku gotowania na parze – również sitko i pokrywka. Pierwszym krokiem, bez względu na wybór sposobu gotowania, jest przepłukanie bobu pod bieżącą wodą. Do wrzątku dodajemy sól i cukier, a dodatkowo kilka ząbków czosnku i wybrane zioła, np. lubczyk, tymianek, miętę, szałwię czy koperek. Dla delikatniejszego smaku warto także dodać odrobinę masła. Bób gotujemy pod przykryciem na dużym ogniu.

Ile gotować bób?

Bób trzeba gotować minimum 15 minut. Dotyczy to jednak wyłącznie młodych ziaren, które mają delikatniejszą skórkę i są szybsze w przygotowaniu. Starszy bób potrzebuje trochę więcej czasu, z reguły około 30 minut. Bez względu na jego świeżość najlepiej za każdym razem sprawdzać na bieżąco miękkość ziaren.

Jak mrozić bób?

Istnieją dwie teorie dotyczące tego, w jaki sposób należy mrozić bób. Zgodnie z jedną z nich surowy bób, bez wcześniejszej obróbki termicznej, wkładamy do woreczków i zamrażamy. Jest to jednocześnie szybsza i prostsza metoda. Druga przewiduje natomiast mrożenie bobu dopiero po jego zblanszowaniu. Zwolennicy tej opcji utrzymują, że bób zanurzony we wrzątku i zahartowany w zimnej wodzie jest bogatszy w smaku. Zarówno jeden, jak i drugi sposób powinien jednak być stosowany tylko w przypadku zielonych, młodych ziaren bobu, które dają gwarancję, że warzywo nie ściemnieje i nie stanie się mączyste podczas mrożenia.

Jak przyrządzić bób?

Bób można przyrządzić podobnie jak groszek, dodając go do różnego rodzaju sałatek i dań obiadowych. Jak większość warzyw strączkowych smakuje wyśmienicie zarówno w potrawach kuchni polskiej, jak i tych inspirowanych azjatyckimi przepisami. Jeśli chcemy, aby bób zyskał orientalny charakter, to spróbujmy zestawić go z kaczką ze smażonym makaronem chow mein albo z filetem z dorsza podanym z pieczarkami w sosie limonkowym.

Bób, przez niektórych uznawany za substytut mięsa, stanowi tak naprawdę podstawę kuchni azjatyckiej. W Polsce dopiero próbuje nieśmiało przekonać do siebie większe grono smakoszy. Warto mu kibicować, bo jako reprezentant warzyw strączkowych ma nam do zaoferowania naprawdę wiele składników odżywczych.

Przeczytaj więcej

Newsletter

Bądź na bieżąco z nowościami
Kuchni Lidla!

Obserwuj nas

  • YouTube
  • Facebook
  • Pinterest
  • Instagram