Granat

Wyglądem i kolorem przypominający swojskie jabłko, zyskał miano rajskiego owocu. O jego niezwykłych walorach, nie tylko smakowych, przekonali się już starożytni chińscy lekarze, którzy uważali go za owoc długowieczności i płodności. Nic dziwnego, w końcu kryje w sobie nasiona, z czym związana jest m.in. symbolika religii judaistycznej. W przekonaniu żydów granat ma bowiem 613 nasion, podobnie jak 613 jest przykazań Tory.

Czy owoc granatu jest zdrowy?

Owoc granatu ma dobroczynny wpływ na nasz organizm. Dzieje się tak głównie za sprawą obecnych w nim polifenoli, czyli przeciwutleniaczy, które niszczą wolne rodniki prowadzące m.in. do nowotworów. Ich zawartość w granacie jest nawet większa niż w zielonej herbacie czy czerwonym winie. Z tego też względu owoce granatu uważane za jedne z owoców najlepiej wspomagających działanie ludzkiego organizmu.

Jakie właściwości ma granat?

Granatowi przypisuje się przede wszystkim korzystny wpływ na zdrowie. Działanie wspomnianych już polifenoli nie ogranicza się bowiem jedynie do właściwości antyrakowych, ale wykazują one również działanie przeciwzapalne i przeciwwirusowe. Dzięki antyoksydantom spożywanie granatu zapobiega także chorobom serca, regulując przy tym ciśnienie krwi. Ponadto wzmacnia naszą odporność, a nawet spowalnia procesy starzenia. Granat pozwoli nam także pozbyć się stresu i problemów trawiennych. Pozytywnie wpływa też na libido, co zalicza go do skutecznych afrodyzjaków.

Jakie witaminy ma granat?

Ziarenka granatu są doskonałym źródłem błonnika. Z witamin dostarczają nam kwasu foliowego oraz witaminy K, która wpływa na prawidłowe funkcjonowanie układu krwionośnego, a także na stan tkanki kostnej.

Ile kalorii ma granat?

Granat w 100 g zawiera 83 kcal, co z pozoru może wydawać się sporą dawką energii jak na owoc. To mylne wrażenie, gdyż granat ma jednocześnie dużą ilość błonnika, który wspomaga proces trawienia i zaspokaja głód na dłużej. Warto też wiedzieć, że cukier z granatów jest przyswajalny przez organizm w wolnym tempie.

Jak obrać granat?

Aby w prosty i szybki sposób obrać granat, wystarczy rozpocząć od nacięcia obu końcówek owocu. Za pomocą noża ścinamy więc zarówno dół, jak i górę granatu o tyle, abyśmy zobaczyli nasiona. Ważne jest jednak, aby w trakcie nacinania ich nie naruszyć. Górną część owocu wycinamy prosto, a dolną, przy której znajduje się korona granatu, wycinamy w kształt stożka i usuwamy.

Jak przekroić owoc granatu?

Kolejnym krokiem jest przekrojenie owocu. W tym celu szukamy na jego powierzchni charakterystycznych wgłębień, które przeplatane są na przemian z wybrzuszeniami. Nacinamy je, płynnym ruchem od góry do dołu, podobnie jak pomarańczę czy arbuza. Następnie rozłupujemy granat wzdłuż nacięć, a na końcu wydobywamy nasiona z białych błonek owocu.

Czy pestki granatu są jadalne?

Pestki granatu, stanowiące jadalną część owocu, to w zasadzie jego esencja. Każdy granat skrywa od 400 do 800 pestek, otoczonych białą błonką. Soczyste, o intensywnej czerwonej barwie, smakują równie dobrze, jak wyglądają. Z powodzeniem można wykorzystać je w kuchni.

Jak jeść granat?

Granat najprościej jeść na surowo, wydobywając pestki z wnętrza owocu. Dzięki swemu słodko-cierpkiemu smakowi będą znakomitym orzeźwieniem podczas upalnych dni, a także idealną przekąską w imprezowym menu. Warto też spróbować soku z granatu, który można zrobić samodzielnie w domowym zaciszu, albo syropu, tj. grenadyny, będącej znakomitym dodatkiem do koktajli i herbaty.

Z czym łączyć owoc granatu?

Owoc granatu najlepiej łączyć z cytrusami, np. grejpfrutem, pomarańczą lub mandarynką, dodając wszystkie składniki do sałatki i tworząc wyjątkowo kolorową kompozycję. Jeśli wolicie natomiast dania wytrawne, to możecie równie dobrze spróbować sałatek z kaszą jaglaną czy serem pleśniowym, feta lub ricotta albo gęsiny z dodatkiem kapusty z granatem. Tak, owoc granatu można jeść z mięsem, szczególnie dobrze smakuje właśnie z drobiem, przy którym często pełni rolę dekoracyjną, jak np. w świątecznym risotto. Najczęściej spotkać go można jednak przede wszystkim w deserach i słodkich przekąskach, gdzie jak w kokosowym puddingu z chia, staje się nie tylko ozdobą, ale i odżywczym dodatkiem.

Choć granat bliższy jest kuchni Bliskiego Wschodu oraz indyjskiej, to w Polsce zdążył już znaleźć swoich zwolenników. Mówimy o nim w coraz większych superlatywach, pora więc, aby przełożyło się to na zjadanie go w większych ilościach. A o to, jak widać, wcale nietrudno. Wystarczy dołożyć pestki granatu do dowolnej potrawy, aby prawdziwą egzotykę mieć w zasięgu ręki.

Przeczytaj więcej

Przepisy

zobacz więcej przepisów

Newsletter

Bądź na bieżąco z nowościami
Kuchni Lidla!

Obserwuj nas

  • YouTube
  • Facebook
  • Pinterest
  • Instagram