Groszek

Groszek to, jak się okazuje, nie tylko smaczne, bogate w witaminy warzywo. Wielu o nim słyszało za sprawą badań genetycznych. Prowadził je w XIX w. mnich Grzegorz Mendel, krzyżując ze sobą odmiany grochu zwyczajnego. Co jeszcze warto wiedzieć o groszku?

Skąd pochodzi groszek?

Groszek wywodzi się z Chin i Indii. Do Europy przywędrował w średniowieczu. Popularność zyskał jednak dopiero na przełomie XVI i XVII w., głównie we Francji i Anglii.

Ile kalorii ma groszek?

Groszek nie jest zbyt kaloryczny. W 100 g zielonego groszku jest 75 kalorii. Groszek konserwowy ma ich odrobinę więcej – 89 w 100 g. Groszek jest doskonałym źródłem białka i błonnika.

Jak przyrządzić groszek?

W kuchni groszek wykorzystywany jest na wiele sposobów. I to groszek każdego rodzaju: cukrowy, zielony i konserwowy. Każdy z nich może być świetnym dodatkiem do sałatki czy podstawą zielonego pesto lub purée. Groszek to także składnik farszów czy sosów. Jest idealny zarówno do potraw mięsnych, jak i wegańskich. Konserwowy często spotyka się w sałatce warzywnej. Gotowany wraz z marchewką jest popularnym dodatkiem do drugiego dania.

Jak przyrządzić groszek cukrowy?

Groszek cukrowy to młody groszek, który można jeść razem z delikatnym, smacznym strączkiem. Można więc strączki przyrządzić w całości lub wyłuskać z nich zielone ziarnka i dodać do potrawy.

Do czego używać groszku cukrowego?

Groszek cukrowy można jeść w całości na surowo. Świetnie nadaje się do sałatek i jako składnik zup kremów. Całe strączki możemy także dodawać do dań z kurczaka, owoców morza, makaronów czy warzyw.

Wypróbuj przepisy na:

Jak długo gotować groszek cukrowy?

Idealny do jedzenia na surowo groszek nadaje się także do gotowania. Strąki wrzucamy do garnka z wrzącą wodą i gotujemy ok. 3-5 minut. Solimy pod koniec gotowania.

Jak zrobić groszek konserwowy?

Groszek konserwowy bez problemu dostaniesz w Lidlu. Jeśli jednak masz zielony groszek, którego nie zjesz, możesz zakonserwować go w domu. Sposób jest dosyć prosty. Najważniejsza jest zalewa. Przygotowuje się ją, łącząc wodę z solą, cukrem i kwaskiem cytrynowym. Ziarna zielonego groszku trzeba obgotować 3-5 minut. Zalewę zagotować. Zalać nią groszek w słoikach. Pasteryzować ok. 1,5 godziny w temperaturze 95°C. Po dwóch dniach powtórzyć pasteryzację w tej samej temperaturze, ale już tylko przez pół godziny.

Z czym łączyć zielony groszek?

Gotowany zielony groszek tworzy chyba idealną parę z gotowaną marchewką. Często warzywa te są dodatkiem do tradycyjnego obiadu. Groszek świetnie komponuje się także z ryżem. Z tych dwóch składników można przyrządzić doskonałe risotto.

Jak zrobić groszek z marchewką do obiadu?

Jeśli przygotowując marchewkę z groszkiem, zdecydujesz się na mrożonkę, masz z głowy krojenie marchewki. Jeśli masz świeże warzywa, marchewkę musisz drobno pokroić. Całość trzeba zagotować. Następnie przesmażyć na patelni z dodatkiem masła i odrobiny mąki. Całość można doprawić według uznania np. gałką muszkatołową. Sprawdź również nasz przepis na roladki z indyka z groszkiem i marchewką!

Jak zamrozić zielony groszek?

Gdy sezon na groszek w całej pełni, warto zadbać o to, by nie zabrakło go na naszych stołach także zimą – i zamrozić. W zimie przyda się trochę witamin i groszek będzie jak znalazł. Wyłuskane ziarna groszku na 2 minuty zalewamy wrzątkiem i odcedzamy. Na kolejne 3 minuty zalewamy lodowatą wodą. Po odcedzeniu pakujemy do litrowych, szczelnie zamkniętych woreczków i wkładamy do zamrażarki. 

Zielony groszek to ciekawy i zdrowy dodatek do wszelkiego rodzaju dań. W zimie dostępny w formie mrożonek lub w puszkach i słoikach (konserwowy). Warto po niego sięgnąć i cieszyć się jego smakiem także poza sezonem.

Przeczytaj więcej

Newsletter

Bądź na bieżąco z nowościami
Kuchni Lidla!

Obserwuj nas

  • YouTube
  • Facebook
  • Pinterest
  • Instagram