Słonecznik

Ten symbol ukraińskiej kultury, w której bywa utożsamiany ze słońcem, pracą, dostatkiem, siłą i dobrobytem, docenili wcześniej Indianie. Zgodnie z ich przekonaniami, słonecznik pobiera energię ze słońca i przechowuje ją w ziarnach, dlatego spożywając jego nasiona, zyskujemy siłę i piękno. Nic więc dziwnego, że to właśnie ta część popularnej również w Polsce rośliny stała się głównym składnikiem wykorzystywanym w kuchni.

Czy słonecznik jest zdrowy?

Słonecznik, a dokładnie jego nasiona, wpływają pozytywnie na nasz układ nerwowy, rozrodczy, pokarmowy i krwionośny. Ze względu na to wszechstronne działanie, z którego czerpiemy wymierne korzyści dla organizmu, nie warto więc rozwodzić się nad kwestią włączenia nasion słonecznika do diety. W ciągu dnia powinno się znaleźć w naszym menu około 30 g orzechów i pestek.

Czy słonecznik prażony jest zdrowy?

Słonecznik prażony krótko przed jedzeniem pozostaje nadal cennym składnikiem diety. Sam proces prażenia pomaga bowiem uchronić nasiona przed jełczeniem, a na dodatek obniża ich oleistość, co przyczynia się do łatwiejszego strawienia słonecznika przez żołądek. Trzeba tylko pamiętać, aby nie prażyć nasion zbyt długo, bo wtedy oleje, które zawierają w swym składzie, zaczynają działać na naszą niekorzyść.

Czy słonecznik łuskany jest zdrowy?

Nasiona słonecznika łuskane tuż przed spożyciem mają oczywiście identyczną wartość odżywczą jak te, które nie zostały jeszcze obrane ze skorupek. Z uwagi jednak na szybkie ich jełczenie zdecydowanie lepszą opcją jest zakup nasion niełuskanych. Dzięki temu zapobiegniemy utlenianiu się kwasów tłuszczowych oraz witamin.

Ile kalorii ma słonecznik?

Słonecznik jest bardzo kaloryczny. W 100 g jego drobnych nasion, które są niezwykle odżywcze, znajduje się aż 570 kcal. Dla zobrazowania, w jednej garści nasion, której gramaturę można uśrednić do ok. 30 g, mieści się aż 175 kcal. Słonecznik mimo iż jest pożądanym składnikiem zbilansowanej diety, zaleca się zatem spożywać dziennie w niewielkich ilościach, które z pewnością nie wpłyną znacząco na masę ciała.

Co zawiera słonecznik?

Słonecznik zawiera obok wielu witamin i minerałów również kwasy tłuszczowe, w tym szczególnie cenne ich odmiany, jakimi są jednonienasycone i wielonienasycone kwasy. W jego składzie znajdziemy również sporo białka, węglowodanów i błonnika, który usprawnia procesy trawienia.

Jakie witaminy ma słonecznik?

Słonecznik to prawdziwa bomba witaminowa, wzbogacona na dodatek mnóstwem minerałów. W ziarnach tej rośliny znajdziemy przede wszystkim witaminy z grupy B, tj. niacynę, tiaminę, witaminę B2, B6 oraz kwas foliowy. Ponadto słonecznik jest zasobny w witaminę E oraz całą gamę składników mineralnych, takich jak miedź, magnez, żelazo, mangan, potas, fosfor oraz cynk.

Czy słonecznik zawiera gluten?

Słonecznik nie zawiera glutenu, co oznacza, że jego nasiona można spokojnie włączyć do diety bezglutenowej lub polecić osobom, u których rozpoznano celiakię. Niemniej warto pamiętać, że sam brak obecności glutenu w produkcie nie zawsze jest wystarczający. Jego śladowe ilości mogą bowiem zawsze wystąpić na skutek zanieczyszczenia w trakcie produkcji lub pakowania ziaren. Najlepiej więc wybierać nasiona słonecznika, na opakowaniu których widnieje symbol przekreślonego kłosa, co daje stuprocentową gwarancję produktu bezglutenowego.

Jak uprażyć słonecznik?

Słonecznik można uprażyć, aby wzmocnić jego smak i nadać mu specyficzny aromat. W tym celu należy dobrze rozgrzać patelnię albo garnek z grubym dnem. Nie dodając żadnego tłuszczu, do rozgrzanego naczynia wsypujemy nasiona słonecznika i od czasu do czasu energicznie nim potrząsamy, żeby uniknąć przypalenia nasion. Prażenie należy zakończyć w momencie, gdy poczujemy intensywnie wydobywający się zapach, a nasiona przybiorą lekko brązowy odcień z każdej strony.

Co się robi ze słonecznika?

Ze słonecznika robi się wiele specjałów, ale największą część z nich zajmują zdecydowanie sałatki. To właśnie w fantazyjnych i często zaskakujących kompozycjach smakowych słonecznik odnajduje się najlepiej. Idealnie współgra więc z różnego rodzaju kaszami czy makaronami, stając się ich ciekawym uzupełnieniem. Nasiona słonecznika można też dodawać do zup, a także do granoli, musli lub najprostszych kanapek. To jednak nie wszystko. Słonecznik możemy też wykorzystać do deserów, przygotowując czekoladowe fondue, chrupiące ciasteczka czekoladowe czy miodowe sezamki.

Słonecznik urzeka nie tylko swoją urodą, ale, jak widać, również bogactwem wartości odżywczych. Z dobrodziejstwa tej rośliny możemy czerpać garściami. Wystarczy tylko zapewnić nasionom słonecznika stałe miejsce w naszej kuchni, a energia, która jest w nich skoncentrowana, bez wątpienia udzieli się również nam.

Przeczytaj więcej

Newsletter

Bądź na bieżąco z nowościami
Kuchni Lidla!

Obserwuj nas

  • YouTube
  • Facebook
  • Pinterest
  • Instagram