Soczewica

W Chinach odkryto soczewicę ok. 2000 lat temu. Znali ją także starożytni Egipcjanie. W Iraku używano jej – według badań – już w 6750 r. p.n.e. Żydzi przygotowywali z niej danie pokutne. Starożytne Grecja i Rzym uznały ją za warzywo dla najuboższych. W Polsce kiedyś była rośliną pastewną, potem na długie lata o niej zapomniano. Dopiero całkiem niedawno wróciła do łask, głównie jako składnik dań dla wegetarian. Docenili ją również Hindusi, a jedno z ich przysłów brzmi: „Ryż jest dobry, ale nie można żyć bez soczewicy”. Zobaczmy, czym zasłużyła sobie na takie zachwyty!

Co to jest soczewica?

Soczewica należy do rodziny roślin strączkowych. Strąki soczewicy mają jedno lub dwa ziarna. Mają raczej owalny kształt i występują w wielu kolorach. Soczewica jest alternatywą dla białka zwierzęcego. Występuje w dużych ilościach w diecie zarówno wegetarian, jak i wegan.

Odmiany soczewicy

Jest wiele rodzajów soczewicy, m.in.:

  • soczewica czerwona – pozbawiona łupinki soczewica brązowa, gotuje się ją dosyć szybko;
  • soczewica brązowa – soczewica czerwona, która nie została oczyszczona z powłoki, ma intensywny smak, gotuje się ją długo (ok. godz.);
  • soczewica zielona – o wyrazistym smaku, gotuje się ją ok. 45 min;
  • soczewica żółta – delikatna i bardzo drobna, gotuje się ją szybko;
  • soczewica czarna – ma duże okrągłe, błyszczące ziarna, przed gotowaniem (trwa długo) trzeba dobrze ją wymoczyć.

Na naszych stołach spotykane są najczęściej soczewica czerwona i zielona.

Ile kalorii ma soczewica?

W 100 g ziarna soczewicy czerwonej jest 341 kalorii. Soczewica ugotowana zwiększa swoją objętość i w ten sposób ma już tylko 176 kalorii. Roślinę tę możesz z powodzeniem stosować podczas diety, ponieważ ma niski indeks glikemiczny i zawiera dużo błonnika.

Właściwości soczewicy

Soczewica wróciła do łask w naszej kuchni. Chętnie jedzą ją zwłaszcza wegetarianie i weganie, ponieważ świetnie zastępuje mięso. Roślina ta zawiera pełnowartościowe białko, drogocenny błonnik, wiele witamin i minerałów. To dzięki nim:

  • ułatwia trawienie,
  • stabilizuje poziom glukozy we krwi,
  • obniża poziom cholesterolu we krwi.

Jak gotować soczewicę?

Soczewicę gotuj w zależności od jej rodzaju i świeżości. Im ziarno jest starsze, tym dłużej. Oprócz bardzo twardej czarnej soczewicy, którą możesz przed gotowaniem namoczyć, pozostałe gatunki dość szybko chłoną wodę i stają się miękkie. Trzeba wręcz uważać, żeby jej nie rozgotować.

Szklankę soczewicy gotujemy w dwóch szklankach wody (otrzymamy z niej 2 szklanki ugotowanego ziarna). Pamiętaj, żeby soczewicę posolić dopiero pod koniec gotowania. Gotowana w osolonej wodzie będzie twarda i straci białko. Wino lub pomidory dodajemy do soczewicy również na koniec. Zawierają one kwasy i wydłużają jej gotowanie.

Jak przygotować soczewicę?

Z ugotowanej soczewicy możemy przyrządzić wiele pożywnych potraw, takich jak np. zupy:

Soczewica sprawdza się jako składnik gulaszy. Często spotykana jest w sałatkach w połączeniu z owocami:

Również soczewica znajduje się potrawach kuchni indyjskiej, jak:

Odmiany czerwona i żółta, które są dosyć miękkie, świetnie nadają się na kremy czy pasztety lub do gulaszu. Do sałatek najlepiej użyć soczewicy brązowej, która zachowuje kształt.

Co jeszcze z soczewicy?

Z soczewicy powstaje mąka, z której w Azji piecze się chleb. Popularne są także kiełki z soczewicy, które możesz dodać do kanapek czy sałatek. Dostępna jest także w puszkach, gotowa do spożycia po podgrzaniu.

Przeczytaj więcej

Newsletter

Bądź na bieżąco z nowościami
Kuchni Lidla!

Obserwuj nas

  • YouTube
  • Facebook
  • Pinterest
  • Instagram