Awokado

Awokado to owoc wiecznie zielonego drzewa o wdzięcznej nomen omen nazwie smaczliwka wdzięczna (lub awokado właściwe). Zwany jest też gruszką aligatora albo krokodylą gruszką, zapewne ze względu na kształt.

Aztecy okrzyknęli awokado owocem płodności. Jego nazwa pochodzi od hiszpańskiego słowa aguacate, a to z kolei od ahuacatl, w języku Indian Nahua oznaczającego jądro. Dowiedz się, jak jeść ten intrygujący owoc oraz po czym poznać, że jest dojrzały i dobry do jedzenia.

Jak smakuje awokado?

Awokado to jeden z tych owoców, których smak trudno jednoznacznie określić. Nie jest on ani zdecydowanie słodki, ani gorzki. Dojrzały owoc na pewno rozpływa się w ustach i jest delikatny. Ale dopiero po dodaniu różnych przypraw zyskuje wyraźny smak.

Ile kalorii ma awokado?

Często jemy owoce, gdyż są mniej kaloryczne od słodyczy. Awokado, które nie jest typowym słodkim owocem, kalorii ma bardzo dużo, bo100 g jego miąższu dostarcza aż 160 kcal. Cały owoc ważący średnio 140 g to 224 kcal.

Co zawiera awokado?

Awokado, oprócz sporych rozmiarów pestki, kryje w sobie także wiele składników odżywczych. Choć ma bardzo dużo tłuszczu (ok. 20-30%), są w nim fitosterole, które obniżają poziom złego cholesterolu we krwi. Owoc bogaty jest w kwasy oleinowe, a także witaminy z grupy B. Dużo w nim również potasu.

Ile białka ma awokado?

W 100 g awokado znajdują się 2 g białka. Owoc jest także źródłem nienasyconych kwasów tłuszczowych, które podwyższają poziom dobrego cholesterolu we krwi. Warto stosować awokado jako zamiennik masła. Jednak gdy jesteśmy na diecie – nie powinniśmy zjadać więcej niż ½ sztuki dziennie.

Jak jeść awokado?

Awokado świetnie smakuje zarówno na surowo, jak i pieczone. Można je w kuchni wykorzystać na wiele sposobów. To doskonały dodatek do sałatek, koktajli czy kanapek (tu może także zastąpić masło!). Można je także zapiec z jajkiem wbitym do otworu pozostałego po pestce. Ale chyba największą popularnością cieszy się dip zwany guacamole. Z owocu wytwarza się także olej.

Jak jeść awokado na surowo?

Awokado już jakiś czas temu na dobre zagościło na naszych talerzach. Dojrzałe wspaniale nadaje się do sałatek czy kanapek. Zielone koktajle to kolejny pomysł na wykorzystanie tego owocu. Wszelkiego rodzaju spotkania towarzyskie i imprezy nie mogą się chyba dzisiaj obejść bez guacamole. Sos ten świetnie smakuje z nachos lub grissini.

Co zrobić, żeby awokado nie ściemniało?

Awokado należy do owoców, które po przekrojeniu szybko ciemnieją. Potrawy nie wyglądają wówczas tak apetycznie. Jak temu zapobiec? Najlepszy będzie świeżo wyciśnięty sok z cytryny. Wystarczy, że skropisz nim owoc. Przy okazji cytryna nada potrawom z awokado przyjemny, orzeźwiający posmak.

Jak wybrać awokado?

Sztuką jest kupić odpowiednio dojrzałe awokado. Dotknij owocu – skórka musi się lekko uginać pod naciskiem. Awokado nie może być jednak zbyt miękke, gdyż oznacza to, że przejrzało. Czasem lepiej kupić twardy owoc i poczekać kilka dni, aż dojrzeje. Nie warto jeść go wcześniej – będzie twardy i gorzki. Jest zresztą kilka sposobów na przyspieszenie jego dojrzewania.

Jak przyspieszyć dojrzewanie awokado?

Aby awokado dojrzało, czyli zmiękło i nadawało się do jedzenia, musi czasem poleżeć nawet kilka dni. Nie trzymaj go wtedy w lodówce, bo niska temperatura na pewno tu nie pomoże. Są jednak sposoby, aby przyspieszyć dojrzewanie owocu. Na przykład zawinięcie awokado w folię i włożenie na ok. 10 minut do nagrzanego piekarnika (ok. 100°C). Niestety smak owocu może się wtedy nieco zmienić. Prostą metodą na przyspieszenie dojrzewania bez zmiany smaku jest włożenie awokado do papierowej torebki razem z innym owocem, który tak jak ono wydziela etylen, czyli roślinny hormon. Może to być np. jabłko, banan, brzoskwinia czy pomidor. W ten sposób dojrzałym owocem będziesz się cieszyć już po dwóch dniach.

Jak przechowywać awokado?

Dojrzałe awokado można przechowywać w lodówce do 3 dni. Przekrojone wytrzyma w niej 1-2 dni. Przedłużyć jego trwałość może skropienie sokiem z cytryny i zawinięcie w folię spożywczą. Jeśli owoc jest niedojrzały, a nie zamierzasz go jeść od razu, w lodówce poleży nawet do 3 tygodni.

Co zrobić z pestką awokado?

Nie tylko miąższ awokado jest bardzo wartościowy. Niewiele osób zdaje sobie sprawę, jak zdrowa jest pestka tego owocu. Zawiera aż 70% więcej przeciwutleniaczy niż miąższ. Jest także bogata w błonnik. Po wyjęciu trzeba oczyścić ją z miąższu i suszyć przez kilka dni, a następnie zmielić w blenderze. W takiej postaci może być dodawana do potraw. Pestkę można też zasadzić i wyhodować własne drzewko.

Jak obrać awokado?

Owoc należy przekroić wzdłuż na pół, nie krojąc pestki! Następnie przekręcamy połówki w przeciwne strony i rozdzielamy. Pestka zostanie w jednej połówce. Możemy wbić w nią ostry nóż i w ten sposób wyjąć lub tylko lekko podważyć ją nożem. Jeśli robimy guacamole, miąższ z połówek owocu możemy bez problemu wyjąć łyżką. Jeśli chcemy pokroić awokado na kanapki lub do sałatki, wystarczy obrać je wcześniej z twardej i niesmacznej skórki.

Co dobrego można zrobić z awokado?

Awokado świetnie się sprawdza w sosach, dipach, sałatkach. Doskonale smakuje również w deserach – czekoladowy mus z awokado jest absolutnym hitem! Sprawdź również inne przepisy z wykorzystaniem awokado!

Jak widzisz, awokado powinno znaleźć się w Twojej diecie w całości, razem z pestką. Aż trudno uwierzyć, jak zbawienny wpływ ma na nasz organizm. Wzbogaca nasze posiłki w cenne wartości odżywcze. Odpowiednio doprawione i podane doskonale uzupełnia smaki innych potraw. Trudno wyobrazić sobie dania kuchni meksykańskiej, a imprezowe przekąski bez popularnego guacamole.

Przeczytaj więcej

Przepisy

zobacz więcej przepisów

Newsletter

Bądź na bieżąco z nowościami
Kuchni Lidla!

Obserwuj nas

  • YouTube
  • Facebook
  • Pinterest
  • Instagram