Brokuł

Przemarznięty brokuł dla kulturysty? Propozycja nie do odrzucenia. Warzywo to, zwane także zielonym kalafiorem albo kapustą szparagową, bardzo dobrze znosi mrozy, a dzięki uprawie w spartańskich warunkach jest jeszcze bogatsze w wartości odżywcze aniżeli to, które rośnie latem lub wczesną jesienią. Co ciekawe, brokuł należy do ulubionych przekąsek kulturystów, bo zapobiega przemęczeniu podczas treningu, obniżając poziom kortyzolu. Nie powinni nim gardzić także cukrzycy oraz kobiety w ciąży.

Co zawiera brokuł?

Brokuł zawiera wiele witamin, głównie witaminę C, której dawka w tych warzywach jest nawet większa niż w cytrusach. Nie brakuje mu także kwasu foliowego. Niedobory tego składnika mogą skutkować pojawieniem się nowotworu płuc, szyjki macicy, jajników, jelita grubego. Kwas foliowy odgrywa też ważną rolę w trakcie pierwszych miesięcy ciąży. Ze składników mineralnych warto wymienić potas, którego brokuł zawiera więcej niż inne warzywa. Pierwiastek ten uczestniczy w przemianach tłuszczów i węglowodanów, przyczynia się do tworzenia tkanki łącznej i kostnej. Ze względu na niski indeks glikemiczny brokuł polecany jest cukrzykom.

Jak ugotować brokuł?

Brokuły można ugotować w bardzo prosty i szybki sposób. Wystarczy do wrzącej i osolonej wody, doprawionej odrobiną cukru dla zachowania koloru warzywa, wrzucić wcześniej umyte i podzielone różyczki brokułu. Najlepiej gotować je pod przykryciem, jedynie po zagotowaniu wody na chwilę odsłonić garnek, aby pozbyć się dość specyficznego zapachu, który jest wydzielany podczas tego procesu. Ugotowany brokuł nie może być zupełnie miękki, powinien pozostać lekko chrupiący. Tak przyrządzone różyczki odcedzamy i gotowe!

Ile gotować brokuł?

Aby zachować wszystkie cenne witaminy i minerały, brokuł gotujemy nie dłużej niż 5-7 minut. Co ważne, czas liczymy dopiero od momentu zagotowania wody. Wtedy też, nie wcześniej, wkładamy warzywo do garnka. Brokuł powinien zachować swój intensywny zielony kolor. Jeśli staje się żółtawy, to oznacza, że przesadziliśmy z czasem gotowania.

Ile czasu gotować brokuł na parze?

O wiele zdrowszym, choć dla wielu osób mniej wygodnym, sposobem niż gotowanie brokułu w wodzie jest jego przyrządzenie na parze. Dzięki temu zatrzymamy jeszcze więcej witamin i składników mineralnych. W tym przypadku czas gotowania nieco się wydłuża. Potrzebujemy bowiem ok. 10 minut, aby brokuł był gotowy do spożycia.

Jak blanszować brokuł?

Zdecydowanie najlepszą metodą przyrządzenia brokułu jest jego blanszowanie. Polega ono na zanurzeniu warzywa w osolonym wrzątku, a następnie polaniu go zimną wodą. Ważną rolę w procesie obróbki termicznej odgrywa czas. W przypadku brokułu przetrzymujemy go we wrzątku ok. 4 minut, czyli krócej aniżeli podczas gotowania w wodzie czy na parze. Istotne jest też, aby hartowanie warzywa w zimnej wodzie trwało dokładnie tyle samo czasu, ile trwa zanurzenie go we wrzątku, a więc również 4 minuty.

Ile kalorii ma brokuł?

W 100 g porcji świeżego brokułu znajduje się ok. 30 kcal. Oczywiście, rzadko spożywa się go w tej postaci, dlatego jest to jedynie orientacyjna wartość energetyczna, którą możemy dostarczyć naszemu organizmowi. Należy raczej kierować się kalorycznością gotowanego brokułu.

Ile kalorii ma brokuł gotowany?

Po ugotowaniu i zjedzeniu 100 g brokułu zyskujemy ok. 35 kcal. To nadal niewiele, więc nie musimy się obawiać o swoją sylwetkę, która z pewnością nie ucierpi, gdy zjemy tak smaczną, a przede wszystkim zdrową przekąskę, jaką jest brokuł. Przy okazji uzupełnimy też braki błonnika, którego w brokule jest pod dostatkiem i tym samym zapewnimy sobie uczucie sytości na dłużej.

Jaki sos jest najlepszy do brokułów?

Niskokaloryczność brokułów zachęca do spożywania ich w większej ilości, najlepiej w towarzystwie aromatycznych sosów, np. beszamelowego. Idealnie komponują się również z czosnkowymi czy serowymi dipami, które możemy łatwo i szybko przygotować w zaciszu domowej kuchni. Wystarczy baza, tj. jogurt naturalny lub śmietana oraz odpowiednie dodatki nadające smak, czyli czosnek, ser itp. Dla przełamania tradycyjnej nuty smakowej można wypróbować musztardę, która w połączeniu z jogurtem naturalnym stanowić będzie nietypowe, choć bardzo ciekawe zestawienie.

Jak podać brokuły?

Brokuły można podać pod różnymi postaciami. Najczęściej jada się je ugotowane jako dodatek do obiadu lub przekąskę z odrobiną sosu. Do popularnych sposobów przyrządzania brokułów należy również zapiekanie ich z makaronem lub mięsem w piekarniku. Rzadziej jada się brokuły surowe. Jeśli jednak ktoś chciałby spróbować ich w takiej formie, to najlepiej rozdrobnić je, zblendować i dodawać do sałatek.

Co można zrobić z brokułu?

Brokuł wykorzystasz na wiele sposobów. Sprawdzi się w daniach z makaronem, np. w wersji pikantnej z serem feta lub jako element zapiekanki warzywnej. Równie dobrze możesz go przyrządzić z mięsem – kurczakiem czy schabem. Wybornie smakuje także z rybą, np. w zupie krem z łososiem. Coraz częściej bywa składnikiem różnego rodzaju placków, gdzie wyśmienicie komponuje się z innymi warzywami, m.in. cukinią i marchewką. A co najciekawsze, zaspokoi nawet najbardziej wymagające podniebienia smakoszy pizzy jako jeden ze składników przepisu. Zawsze zdrowo i smacznie. Czego chcieć więcej?

Brokuł, mile widziany w kuchni, wyróżnia się nie tylko zaletami smakowymi, ale także walorami leczniczymi. Zawdzięcza to głównie sulforafanowi. Związek ten produkowany jest przez brokuły tylko pod warunkiem ich odpowiedniego przygotowania. To między innymi ze względu na sulforafan powinno unikać się zbyt długiego gotowania brokułów, które pozbawia je cennych składników.

Przeczytaj więcej

Newsletter

Bądź na bieżąco z nowościami
Kuchni Lidla!

Obserwuj nas

  • YouTube
  • Facebook
  • Pinterest
  • Instagram