Porzeczki

Zobacz także:Zobacz także:

Porzeczki – niewielkich rozmiarów kuliste jagody zebrane w długie grona, rosną na krzewach osiągających wysokość do 3 metrów. Owoce występują w trzech kolorach: czerwonym i czarnym oraz mało popularnym – białym. Choć należą one do jednej rodziny, różnią się od siebie właściwościami. Wszystkie porzeczki jednak, bez względu na ich kolor, powszechnie zaleca się osobom mającym problemy z układem krążenia, gdyż dzięki zawartej w nich rutynie wzmacniają naczynia krwionośne.

Czarne porzeczki

Czarne porzeczki są jednymi z najbogatszych w witaminę C owoców. Zaledwie 50 g czarnych porzeczek pokrywa dzienne zapotrzebowanie osoby dorosłej. W skórce zawarte są antocyjany, które chronią organizm przed wolnymi rodnikami i mają działanie przeciwzapalne. W krajach skandynawskich suszoną, sproszkowaną czarną porzeczkę stosuje się jako lekarstwo przeciw biegunce.

W kuchni czarną porzeczkę wykorzystuje się zarówno na surowo, jak i do licznych przetworów, w tym w szczególności soków, syropów i nalewek.

 

Wartości odżywcze w 100 g owocu:

• Wartość energetyczna – 63 kcal

• Białko – 1,4 g

• Węglowodany – 15,3 g

• Tłuszcz – 0,4 g

 

Dane: National Nutrient Database for Standard Reference, USDA

Czerwone porzeczki

Czerwone porzeczki zawierają 4 razy mniej witaminy C niż ich czarna odmiana, jednak również zawierają spore ilości witamin i związków mineralnych. Czerwone porzeczki także spożywać można na surowo oraz jako składnik przetworów. Zawierają one więcej pektyny, dzięki czemu doskonale nadają się do robienia dżemów i konfitur. Białe porzeczki zbliżone są swoim składem do porzeczek czerwonych – różnią się od nich przede wszystkim ilością barwnika.

 

Wartości odżywcze w 100 g owocu:

• Wartość energetyczna – 56 kcal

• Białko – 1,4 g

• Węglowodany – 13,8 g

• Tłuszcz – 0,2 g

 

Dane: National Nutrient Database for Standard Reference, USDA



Newsletter

Bądź na bieżąco z nowościami
Kuchni Lidla!

Obserwuj nas

  • YouTube
  • Facebook
  • Pinterest
  • Instagram