Szpinak

Zobacz także:Zobacz także:

Szpinak w Polsce uprawiany jest od XVII wieku. Co ciekawe – nie występuje on w stanie dzikim. Dzięki niskim kosztom uprawy jest on dostępny cały rok. Wiosną szpinak bogaty jest w witaminę C, wapń i żelazo. Wtedy również występuje w nim mniejsza ilość szczawianów. Latem liście warzywa przybierają owalny kształt, zaś zimą są bardziej trójkątne.

Jakie ma właściwości?

Szpinak zawiera witaminę K, która odgrywa ważną rolę w budowie układu kostnego, luteinę, która pozytywnie działa na wzrok, oraz kwas foliowy, który wspiera rozwój układu nerwowego płodu. Zielone liściaste warzywo jest również źródłem żelaza, fosforu i wapnia. Niestety, przyswajalność tych minerałów utrudniona jest z powodu występujących w szpinaku szczawianów. Kwas fitowy pomaga usuwać metale z organizmu, dlatego łączy się na stałe w przewodzie pokarmowym z żelazem, wapniem, magnezem, powodując niedobór tych pierwiastków. Szpinak jest zdrowy, jednak nie zaleca się spożywać go zbyt często i w olbrzymich ilościach.

Zawartość szczawianów można zmniejszyć, blanszując warzywo. Jeśli ktoś nie przepada za smakiem przetworzonego szpinaku, spożywać go może na surowo. Często dodaje się go do różnych mieszanek sałat. Warto zaznaczyć, że po zamrożeniu warzywo to nie traci wartości odżywczych.

Kiedy go nie jeść?

Spożywania szpinaku nie zaleca się osobom z chorym żołądkiem i nerkami. Ze względu na zawartość szczawianów szpinaku powinni unikać cierpiący na kamicę nerkową lub nadkwaśność.

 

Wartości odżywcze w 100 g szpinaku:

• Wartość energetyczna – 23 kcal

• Białko – 2,86 g

• Węglowodany – 3,63 g

• Tłuszcz – 0,4 g



Powrót do Ryneczku

Newsletter

Bądź na bieżąco z nowościami
Kuchni Lidla!

Obserwuj nas

  • YouTube
  • Facebook
  • Pinterest
  • Instagram